Gelukt: Voor een prikkie naar de Alpen

Martin op 21 november 2014· 18 reacties

null

Daar stond ik dan, vanochtend, te wachten in een half bewolkt Düsseldorf. Het plan was om met en Meerij-app richting de Alpen te rijden. Het ene moment scheen het zonnetje, en het volgende moment was het bewolkt en ineens stikdonker. Zo schoot mijn mood ook een beetje heen en weer. Van Yes super als het lukt! naar Oef dat word een lange dag, als m’n chauffeur niet opduikt. Auto’s reden constant af en, aan maar nog steeds geen zwarte BMW te zien. Ik begon me toch echt een beetje zorgen te maken. Maar ja wie maakt er nu zo een grap?

Een pak van mijn hart
Gelukkig, op precies de afgesproken tijd rolt er een zwarte BMW het toneel op, Duitse gründlichkeit. Na een snelle check blijkt het mijn chauffeur te zijn, een pak van m’n hart! Nu snel nog alle bagage er in, ook de ski’s passen prima. De tassen zijn een stuk lastiger want er zijn nog 2 extra meerijders. Na een beetje passen en meten gaat alles er toch makkelijk in, wat ben ik opgelucht!

Gratis volle tank
In de beschrijving op blabla car had de chauffeur geschreven dat hij aardig door reed. En dat er slechts enkele korte pauze’s gehouden werden, dat klopte allebei prima. Ik kwam erachter dat de Duitse ‘aardig doorrijden’ betekent dat er af en toe ver boven de 200 km per uur werd gereden. De korte pauzes waren meer dan prima om even de benen te strekken. In de middag stond ik op “München Haupt Bahnhof” en in plaats van 50 euro hoefde ik maar 35 te betalen. “Kein problem deine Ski!” Door drie mensen voor 35 euro mee te nemen stak Tom 105 euro in zijn zak. Daar kun je wel een tank van vullen volgens mij?

null

Blabla
Natuurlijk was het niet stil in de auto; eerst werden we door de chauffeur gevraagd een papiertje te lezen en te tekenen. Dit bleek met de aansprakelijkheid te maken te hebben. Er schijnen in Duitsland al een paar zaken geweest te zijn waar de chauffeur boven op het door de verzekeringen gedekte bedrag nog werd aangeklaagd.

Door de brief te tekenen zeg ik eigenlijk op eigen risico mee te rijden, dat had ik zelf ook al bedacht als ik met iemand mee lift. Maar zo is het tenminste officieel. Tom, onze chauffeur neemt al een langere tijd mensen op deze manier mee, en kwam met enkele prachtige verhalen. Zo was hij ooit zo handig om een hond en een parkiet in zijn auto mee te nemen, dat kon natuurlijk nooit goed gaan. Ook had hij meerijders gehad die weigerden te betalen, toen heeft hij de kofferbak dicht gelaten tot het geld te voorschijn kwam. Of mensen die ongelofelijk stonken. Al met al, met meer dan 100 ritten zit er natuurlijk altijd wel wat tussen.

Tips and tricks
Met zo een schat aan mee rij ervaring kon Tom me wat handige tips geven voor andere chauffeurs.

Voor de chauffeurs

  • Geef een duidelijke en eerlijke beschrijving over de voorgenomen rit
  • Geef duidelijke meeting en drop off points.
  • Geef aan hoeveel pauze’s ben je van plan te nemen en hoelang.
  • Omschrijf je rijstijl, Tom had mensen in de auto die begonnen te gillen als hij boven de 150 reed en dat is niet echt fijn als je gewent bent zeer hard te rijden.
  • Denk goed na of je dieren mee neemt .
  • Wees duidelijk over eten in de auto
  • Denk goed na wie je meeneemt op blabla car kun je de profielen van je potentiële meerijders bekijken.

Voor de meerijders

  • Lees de beschrijvingen van de chauffeurs goed voor dat je bij iemand instapt.
  • Kijk bijvoorbeeld of je je prettig voelt bij de omschreven rijstijl.
  • Hou ook rekening met hoe vaak er pauzes worden gehouden.
  • Plan je reis circa 2 tot 3 dagen van te voren dan zit je vaak goed.
  • Kijk naar de beoordelingen van andere gebruikers over je chauffeur.

Conclusie
Ondanks dat er wat haken en ogen aan dit verhaal zitten ben ik fan. Per slot van rekening kun je ook in de trein of in het vliegtuig onprettige ervaringen hebben. Je leert als meerijder en chauffeur leuke en interessante mensen kennen BlablaCar blijkt een hele toepasselijke naam. Mochten jullie nog extra tips hebben of juist extra vragen over mijn rit? Reageer er dan maar op los. Ik hoop van harte dat er komende winter een stuk minder lege stoelen naar de Alpen toe gaan!

Martin
woont en werkt ‘s winters in Oostenrijk, in St Anton am Arlberg. Vanuit daar houdt hij ons op de hoogte van de sneeuwcondities aldaar.

Plaats een reactie

Gaaf! zeker een leuk idee als je alleen of met zn 2e gaat en nog een plekje hebt. Alleen vraagje Heeft de chauffeur alleen gereden heel de reis? Snap wel dat je niet iemand in je auto wil laten rijden maar vanaf Nederland vind ik de rit in een keer toch niet niks zolang naar de weg staren…

Prachtig dit stuk!

Mooi verhaal Martin!

MAND!

Mooi dat het gelukt is!
Als chauffeur zou ik het niet snel doen (of misschien met een lease auto).
Over mee rijden heb ik ook zo mijn twijfels zeker qua rijstijl en/of medepassagiers en zoals hier eerder al is aangehaald hoelang de chauffeur alleen rijd.

Goed stuk Martin! Zal voor velen een eye opener zijn dat het via deze weg ook mogelijk is in de Alpen te komen.

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Leuk Martin! Had niet verwacht dat het zo vlot zou lopen maar ik gun het je van harte :) Nu nog een terugrit fixen voor euh… ergens in april :)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

@gast370
Ja hij heeft het hele stuk zelf gereden.
Maar doet dit dus vaker van die lange ritten van en naar Munchen.

Viele Wege fuhren zu Gott Einer geht uber Die Berge

Morgen gaat er een auto naar Obergurgl, doen?
just kidding heb geen geld :D

Gang is alles

ik zie aantal reacties over het stuk dat gereden wordt. om het iets duidelijker te maken een reactie.

martin spreekt hier over een reis van Düsseldorf naar München. toen keek ik ff snel op google maps en zag dat het zoon 612 km is. verder word er gesproken dat Tom aardig door rijdt en regelmatig boven de 200 rijdt. hierdoor ga ik er van uit dat zijn gemiddelde snelheid op 150 km/u zal liggen. dit houdt dus in dat de reis die Tom aflegt ongeveer 4 uur zal zijn. verder waren er ook nog korte pauzes. dit vindt ik persoonlijk niet ‘erg lang’. zelf rij ik samen met me broer en rijden we ook regelmatig tegen de 200. wij wisselen normaal gesproken om de 2 uur. maar als we overdag rijden is het geen probleem om 4 uur achter elkaar aan te rijden. het gaat hier ook om de enige 4uur. en niet om een reis van 1000 tot 1200 km waarbij er niet 200 km/u kan gereden worden in nederland, oostenrijk, zwitsterland of frankrijk.

verder lijkt het me wel erg vet om een keer te doen

ik heb 2 jaar geleden een reis vanuit Wolkenstein/Sella (it) naar Arnhem gereden als enige chauffeur, onderweg 2x getankt en meteen wat gegeten/sanitair/koffie, en dat ging eigenlijk heel goed. Ook regelmatig 180-200 gereden en de gemiddelde snelheid lag op iets van 145 km/u.
Wat @Gast705 schrijft kan ik me daarom helemaal in vinden, maar veel en vaak 200+ rijden vermoeid wel enorm meer dan voortsukkelen met 130…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ook al rijd je, waar het kan boven de 200 Km/uur, je gemiddelde zal niet snel boven de 100 á 110 KM/uur uitkomen, de stops, wegwerkzaamheden, snelheidslimieten en dergelijke brengen je gemiddelde snel omlaag.
Mooi, zo’n carpoolsysteem, even onthouden voor het komende seizoen.

@ferdinand, sterk staaltje sturen dan, gemiddeld 145 ga je eigenlijk niet meer redden tegenwoordig, zeker niet met 2 stops om te tanken, koffie te drinken en naar het toilet te gaan, ook al rijd je dan bijna de gehele weg 200, dan zorgen de stops er wel voor dat je gemiddelde heel hard naar beneden gaat…

oh sorry, dat heb ik er niet bij gemeld: 145 gemiddeld van de tijd dat we aan het rijden waren. m’n gps tracker heeft auto-pause, en ik heb de kwalijke tik om mijn ritten door duitsland te tracken… ;)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Mooi als dit systeem goed werkt en zeker een oplossing voor velen. Gelukkig ook voor @Martin zodat hij ons weer tijdig over de omstandigheden in de Arberg kan informeren

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Leuk verslag @Martin, jaren geleden (heel veel) bestond er geen blabla car, en werd er veel meer gewoon gelift. Met mijn vriendin samen, lifte ik iedere maand naar Oostenrijk of Zwitserland voor 5, 6 dagen of soms wat langer. Wij gingen vrijdags om 8 uur weg uit NH en waren 12 uur later ergens in de Alpen. Altijd goed gegaan, geen trammelant, het tempo lag tussen 90 en 235 km p/u van vrachtwagen, Porche, Mercedes, gezins auto en zelfs met zijn drieën voorin in een Simca Matra ;)
Heb hier ontzettend leuke herinneringen aan over gehouden en soms na jaren nog contact gehad met onze chauffeurs, zelfs bij een aantal onderdak gehad.
Vorig jaar een half uur rijden voor Würzburg ook 2 liftende meiden meegenomen, moesten ook naar Sankt Anton, was al 21 uur heb ze toen de keus gegeven om in de nacht misschien nog langs de weg te staan of met ons mee naar een warm bed met ontbijt en de vlgd ochtend op de trein naar het westen.
En als je idd in april een lift terug zoekt, be my gast, 12 april vanuit het Salzburgerland terug naar NH :)

Dienten Die Alte schule

@peter30; met een audi A6 merk ik na een uur vaak niet meer dat ik 200 rij. Met een opel corsa (wel nieuw) is 160 weer zat. Je moet het niet op vrijdag middag bij dusseldorf proberen, ofwel de drukte op de weg moet het toelaten en het type auto maakt het verschil.

Leuke manier van reizen! Als meerijder voor een prikkie op bestemming en als chauffeur niet zo eenzaam.
De stoere praat over gemiddelde snelheid en reistijd neem ik altijd met een korreltje zout. Inderdaad, één keer stoppen of een baustelle en je gemiddelde stort direct in elkaar.
Ik ben één keer op zondagavond van regio Rotterdam naar München gereden. Alleen gestopt bij Venlo om te tanken (was een zakelijke rit, dus geen el-cheapo leaserijder op vakantie :-))
Omdat het zo rustig was (geen vrachtwagens op zondag) werd het een beetje een sport om er zo snel mogelijk te zijn. Dus inderdaad lange stukken flink doorgereden, maar het gemiddelde kwam toch niet hoger dan 135 (815 km in 6 uur en 3 minuten). Dat viel best tegen, maar het kon echt niet sneller. De eerste 150 km in NL, knooppunten, wegwerken of andere snelheidsbeperkingen halen het gemiddelde zo hard onderuit.
Op vakantie ben ik blij als ik een gemiddelde van 100 haal. Dan rijd ik 140 op de autobahn en stop ik ‘slechts’ 2x een half uurtje. Met dat tempo zou je er in 8 uur kunnen zijn, maar in de praktijk is het altijd rond de 10 uur.

War r elsuydhsg

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie