Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Oostenrijkse politie doet inval bij skischolen en skihutten

Edo op 14 maart 2022· 27 reacties

null

In Oostenrijk laten ze er geen gras over groeien nu de coronamaatregelen versoepeld zijn en het land weer toeristen aantrekt. Zo controleerde de financiële opsporingsdienst van de politie tijdens een zogeheten ‘scherpe actie’ diverse skischolen en skihutten in Tirol en Vorarlberg. Bij 13 van de 30 bedrijven zijn overtredingen van belastingen en heffingen geconstateerd.

Campagnes rondom belastingontduiking en zwartwerk

Dit jaar heeft de Oostenrijkse financiële opsporingsdienst al verschillende belangrijke campagnes gevoerd met betrekking tot belastingontduiking en zwartwerk. Afgelopen maand waren de twee aangrenzende deelstaten aan de beurt, waarbij als het ware lukraak ondernemingen van het Vorarlbergse Bregenzerwald tot het Tiroolse Zillertal werden bezocht. Bij deze bliksemacties worden zowel de arbeidsverhoudingen als de kassa’s gecontroleerd. Zo’n 230 medewerkers werden ondervraagd.

Dertien bedrijven betrapt

Bij meer dan een derde van de ondernemingen ontdekte de financiële opsporingsdienst zwartwerk, belasting- of accijnsontduiking. Concreet werden bij 13 bedrijven – 4 skischolen en 9 skihutten – 38 overtredingen vastgesteld. Bij een skischool werd ter plaatse ook 23.074 euro in beslag genomen om achterstallige belastingen te dekken.

Keukenmedewerkster op de vlucht

Het bijzonderste geval was een keukenmedewerkster die wegvluchtte bij het zien van de financiële opsporingsdienst. Ze werd even later alsnog bibberend van de kou buiten aangetroffen. Ze bleek niet ingeschreven voor de sociale zekerheid en kreeg ook een werkloosheidsuitkering.

Ministerie houdt gecontroleerde locaties geheim

De controle vond in februari plaats, maar de resultaten werden pas afgelopen zaterdag door het Ministerie van Financiën bekendgemaakt. Het ministerie maakte niet bekend om welke hutten en restaurants het gaat en in welke skigebieden de controles zijn uitgevoerd, meldde Tiroler Tageszeitung.

Noot van de redactie

Het merendeel van de artikelen op Wintersport.nl is volledig onafhankelijk geschreven. Dat geldt ook voor dit artikel. Er is geen enkele vorm van bemoeienis geweest, wél ondersteun je ons door op de links in dit artikel te klikken en een aankoop te doen. » Lees meer

Edo
is de hoofdredacteur van Wintersport Magazine maar voelt zich ook prima thuis op het internet

Plaats een reactie

Tsjah, geen nieuws dat dit (op grote schaal?) plaatsvindt… Ik vraag me altijd af hoe dat nou zou werken bij een restaurant met ‘nur barzahlung’. Natuurlijk kun je wat wegmoffelen, maar je kunt toch geen 30% van je ingekochte schnitzels hebben ‘moeten weggooien’ omdat ze bedorven zijn, week in week uit… Dit terwijl de buurman met een minder goed aangeschreven restaurant meer omzet draait.

Maar die voorkeur voor contant had toch vooral met de hoge transactiekosten van kaartbetalingen te maken :s ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De mobiele pinautomaten blijken ook opvallend vaak heel slecht bereik te hebben. Heb je toevallig geen contant geld bij je, mag je even meelopen en dan blijkt er meestal wel ergens achter in de zaak, waar niemand het ziet, toch een hoekje te zijn met uitstekend bereik ;-)

Verassend zeg…

Restaurants en bars waar steevast een paar honderd man zit te eten of staat te feesten zonder pin. Zomers en 's winters heb ik me er altijd over verbaasd dat de fiscus niet eens polshoogte ging nemen.

🏂

Net terug van vakantie in skiwelt en toevallig werkte net die dag dat ik moest betalen de pin automaat niet bij de skischool 😂

Tsjah, geen nieuws dat dit (op grote schaal?) plaatsvindt… Ik vraag me altijd af hoe dat nou zou werken bij een restaurant met ‘nur barzahlung’. Natuurlijk kun je wat wegmoffelen, maar je kunt toch geen 30% van je ingekochte schnitzels hebben ‘moeten weggooien’ omdat ze bedorven zijn, week in week uit… Dit terwijl de buurman met een minder goed aangeschreven restaurant meer omzet draait.

MiKeZZa op 14 mrt 2022 14:53

Ik ken het uit de Nederlandse horeca: je loopt op vrijdag drie slijterijen af, en haalt bij elke slijter tien flessen bacardi die je contant afrekent. Bij de supermarkt koop je cash de cola. En zo kun je weer 350 baco’s zwart verkopen. Repeat.
In een restaurant kun je dan het voedsel wel in de boeken hebben (dat deel is wit), maar (een deel van) de drank zwart verkopen. En zwart inkopen kan deels vast ook met voedsel, en misschien kun je wel een mooie deal maken met de leverancier om een deel zwart in te kopen?

En van je zwart verdiende cash kom je makkelijk af, die gaat namelijk naar je zwartwerkende personeel :)

null

Inderdaad, echt alleen vandaag, heel toevallig! 😅

Ik denk dat de Oostenrijkse overheid he-le-maal klaar is met de matige belastingmoraal van de ski-industrie (in het bijzonder de berghutten). Overigens volledig terecht.

Het toppunt vond ik een hut in Sölden waar GEEN pinapparaat was maar WEL een geldautomaat, zeg maar een ATM. 🤣

*bericht bewerkt door havana op 14 mrt 2022 17:31

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Tja een paar weken geleden werd ik nog half voor gek verklaard dat dit de hoofd reden is dat je op weinig plaatsen kan pinnen in Oostenrijk. Het netwerk is te slecht om te pinnen, maar goed WiFi netwerk aanbieden is geen probleem. Heel toevallig is er net die dag storing, net als alle andere dagen van het seizoen. En anders zijn het nog de exorbitante transactiekosten.

Born to Ride

Ook wel eens een discussie gehad met een berghutuitbater. “Ja we hebben hier geen bereik”. Ik scan even de netwerken met mijn mobiel: kijk, wel 4 goede 4G netwerken.

Bullshit. Ze vertikken het gewoon om tax te betalen, zijn bijna erger dan de Grieken ooit waren!

*bericht bewerkt door havana op 14 mrt 2022 18:12

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ook wel eens een discussie gehad met een berghutuitbater. “Ja we hebben hier geen bereik”. Ik scan even de netwerken met mijn mobiel: kijk, wel 4 goede 4G netwerken.

Bullshit. Ze vertikken het gewoon om tax te betalen, zijn bijna erger dan de Grieken ooit waren!

havana op 14 mrt 2022 18:11

Eén van de betere Belgische exportproducten, deze mentaliteit ;)

Het toppunt vond ik een hut in Sölden waar GEEN pinapparaat was maar WEL een geldautomaat, zeg maar een ATM. 🤣

havana op 14 mrt 2022 17:31

hahahahaha ;-) dat is toch wel briljant zwarte-marktinzicht :-)

Click. Click. Peace

Ik vond het dit jaar heel opvallend dat meerdere gebieden in Vorarlberg (Damüls, Golm en Lech) tijdens de carnavalsweek ineens allemaal enkel cash aannamen omdat ze “geen pinapparaten hadden” Waarbij ik bij Golm letterlijk 3 weken ervoor bij dezelfde hut nog wel met de pin had betaald.
Echt zonder met de ogen te knipperen 😄.

En die ronduit hilarische truuk om wel een geldautomaat IN je winkel te hebben en en dan ENKEL cash betalingen te accepteren is ook echt een classic die ik in een oostenrijkse winkel ben tegen gekomen en voorheen alleen van zo’n beetje ieder restaurant in Griekenland kende.

Ik moet wel zeggen dat al die hutten, skischolen en restaurants het wel 2 jaar echt slecht hebben gehad…dus ik vind t niet raar dat ze wat van de schade proberen in te halen…maargoed…dit was zó opzichtig…dan krijg je de belastingdienst wel langs ja! 🙈

Ja ze hebben het slecht gehad, dus wij met empathie en mededogen informeren of de crisis wel goed doorstaan was; geen probleem, een rustige winter, eindelijk eens zelf kunnen toerskiën, wel erg saai al die lockdowns…ik zag ook geen gesloten hutten of hotels, dus geloof maar dat de financiële reserves voldoende waren.

Life is what happens while you were checking your phone

Wij gingen met 5 personen uiteten. De rekening werd gebracht met alle drank en nagerechten (1 persoon geen nagerecht) maar enkel 4 hoofdgerechten er op. Het 5e hoofdgerecht werd ter plekke met pen en hoofdrekenen toegevoegd. Was een NL restauranteigenaar met Oostenrijkse vrouw en van haar moest hij dit regelmatig doen. Iedereen deed het dussss…

Tsjah, geen nieuws dat dit (op grote schaal?) plaatsvindt… Ik vraag me altijd af hoe dat nou zou werken bij een restaurant met ‘nur barzahlung’. Natuurlijk kun je wat wegmoffelen, maar je kunt toch geen 30% van je ingekochte schnitzels hebben ‘moeten weggooien’ omdat ze bedorven zijn, week in week uit… Dit terwijl de buurman met een minder goed aangeschreven restaurant meer omzet draait.

MiKeZZa op 14 mrt 2022 14:53

Dat is het voordeel van contant geld, je doet een deel van de inkoop dan ook gewoon contant, dan heb je geen verschil tussen in en verkoop.

Tsjah, geen nieuws dat dit (op grote schaal?) plaatsvindt… Ik vraag me altijd af hoe dat nou zou werken bij een restaurant met ‘nur barzahlung’. Natuurlijk kun je wat wegmoffelen, maar je kunt toch geen 30% van je ingekochte schnitzels hebben ‘moeten weggooien’ omdat ze bedorven zijn, week in week uit… Dit terwijl de buurman met een minder goed aangeschreven restaurant meer omzet draait.

MiKeZZa op 14 mrt 2022 14:53

Ik ken het uit de Nederlandse horeca: je loopt op vrijdag drie slijterijen af, en haalt bij elke slijter tien flessen bacardi die je contant afrekent. Bij de supermarkt koop je cash de cola. En zo kun je weer 350 baco’s zwart verkopen. Repeat.
In een restaurant kun je dan het voedsel wel in de boeken hebben (dat deel is wit), maar (een deel van) de drank zwart verkopen. En zwart inkopen kan deels vast ook met voedsel, en misschien kun je wel een mooie deal maken met de leverancier om een deel zwart in te kopen?

En van je zwart verdiende cash kom je makkelijk af, die gaat namelijk naar je zwartwerkende personeel :)

KarelJansma op 14 mrt 2022 16:35

Juist. Zo simpel kan het zijn. Ik begrijp het helemaal qua opzet, verder is het niet zo chique. Zeker niet na 2 jaar steun. Maar goed, waarschijnlijk deden ze dit altijd al en wil men het vet op de botten wat aandikken aangezien de steun ongetwijfeld niet afdoende geweest is.

Begrijpelijk als je het mij vraagt, want met een beetje pech hebben ze komende winter weer een hoop ellende omdat de Coronapas weer ingevoerd wordt of over een paar jaar hebben we weer een situatie waarin de overheid besluit dat hun toko dicht moet. Maar tegelijkertijd snap ik ook dat de overheid gewoon eist dat ze zich aan de regels houden en simpelweg betalen wat ze horen te betalen…

De mobiele pinautomaten blijken ook opvallend vaak heel slecht bereik te hebben. Heb je toevallig geen contant geld bij je, mag je even meelopen en dan blijkt er meestal wel ergens achter in de zaak, waar niemand het ziet, toch een hoekje te zijn met uitstekend bereik ;-)

paolie op 14 mrt 2022 15:24

Ook wel eens een discussie gehad met een berghutuitbater. “Ja we hebben hier geen bereik”. Ik scan even de netwerken met mijn mobiel: kijk, wel 4 goede 4G netwerken.

Bullshit. Ze vertikken het gewoon om tax te betalen, zijn bijna erger dan de Grieken ooit waren!

havana op 14 mrt 2022 18:11

Kleine nuance op dit gebied (want de meeste ontmoedigen het natuurlijk vrij bewust wegens idd zwart geld).
Maar veel mobiele pinautomaten werken op 2G netwerken, dus dat jij met je telefoon perfecte 4G verbinding hebt wil voor een mobiele pin natuurlijk niet heel veel uitmaken omdat dit niet altijd 1-op-1 vergelijkbaar is.

Een vaste pin zit dan vaak weer met een kabel verbonden op het netwerk.
Er zijn (nu pas) wat meer automaten die draadloos op je eigen wifi kunnen werken, maar dat is een relatief nieuwe ontwikkeling.

Het normale internet in een berghut komt dan vaak via een point2point straalverbinding.

Tsjah, geen nieuws dat dit (op grote schaal?) plaatsvindt… Ik vraag me altijd af hoe dat nou zou werken bij een restaurant met ‘nur barzahlung’. Natuurlijk kun je wat wegmoffelen, maar je kunt toch geen 30% van je ingekochte schnitzels hebben ‘moeten weggooien’ omdat ze bedorven zijn, week in week uit… Dit terwijl de buurman met een minder goed aangeschreven restaurant meer omzet draait.

MiKeZZa op 14 mrt 2022 14:53

Ik ken het uit de Nederlandse horeca: je loopt op vrijdag drie slijterijen af, en haalt bij elke slijter tien flessen bacardi die je contant afrekent. Bij de supermarkt koop je cash de cola. En zo kun je weer 350 baco’s zwart verkopen. Repeat.
In een restaurant kun je dan het voedsel wel in de boeken hebben (dat deel is wit), maar (een deel van) de drank zwart verkopen. En zwart inkopen kan deels vast ook met voedsel, en misschien kun je wel een mooie deal maken met de leverancier om een deel zwart in te kopen?

En van je zwart verdiende cash kom je makkelijk af, die gaat namelijk naar je zwartwerkende personeel :)

KarelJansma op 14 mrt 2022 16:35

Juist. Zo simpel kan het zijn. Ik begrijp het helemaal qua opzet, verder is het niet zo chique. Zeker niet na 2 jaar steun. Maar goed, waarschijnlijk deden ze dit altijd al en wil men het vet op de botten wat aandikken aangezien de steun ongetwijfeld niet afdoende geweest is.

Begrijpelijk als je het mij vraagt, want met een beetje pech hebben ze komende winter weer een hoop ellende omdat de Coronapas weer ingevoerd wordt of over een paar jaar hebben we weer een situatie waarin de overheid besluit dat hun toko dicht moet. Maar tegelijkertijd snap ik ook dat de overheid gewoon eist dat ze zich aan de regels houden en simpelweg betalen wat ze horen te betalen…

MiKeZZa op 15 mrt 2022 09:33

Met corona hebben veel ondernemens die veel zwart deden zich wel in de vingers gesneden. De corona steun was namelijk gebaseerd op inkomsten die in de boeken stonden. De ondernemers die veel zwart deden kregen dus een stuk minder corona steun.

Born to Ride

Gevalletje hoe schiet ik in mijn eigen voet. Bij een volgende Coronasluiting denk ik dat de gemeenschap niet snel gaat schuiven met compensatie.

In ons hotel kreeg je dit jaar 2% korting bij contante betaling, daar delen ze het voordeel tenminste met de gasten :-)

Het lijkt in de reacties nu net of er overal fraude wordt gepleegd. Maar niets is minder waar.
Pas terug uit het Brandnertal en niets gemerkt van alleen cash betalen. Overal waar we af wilden rekening kon je netjes met de pinpas betalen.

Ook als het met pinpas kán wil het natuurlijk niet zeggen dat men over de rest netjes belasting betaald he @Jootje.vd. Maar goed, ongetwijfeld zal niet iedereen kwaadwillend zijn.

Grappig toch … Oostenrijk heeft één van de kleinste zwarte economieën in Europa, maar hier lijkt het alsof het er erger aan toe gaat dan Roemenië of Italië 😁
Zoveel slechter dan Nederland doen ze het ook niet trouwens. België, tja … da’s een ander verhaal.

Het gebeurt in Oostenrijk misschien wat opzichtiger door het ‘nur bar’ beleid van sommige hutten, maar ook in Nederland zijn bijvoorbeeld kappers zat waar je niet kunt pinnen, geeft ook te denken.

Life is what happens while you were checking your phone

Och die instanties moeten eens normaal doen. Het percentage zwarte geld in de economie is heel erg beperkt. Zeker in de Europese landen.
Zwartgeld is de smeerolie van een economie, omdat het simpelweg alleen te consumeren is.
In de mate waarin het nu gebeurd moeten overheden niet piepen, en kunnen ze beter achter crimineel geld aangaan.
Ik ben er eerder verbaasd over dat ze, met name in NL, sommige biljetten niet eens meer accepteren terwijl het een wettig betaalmiddel is.

Ik denk dat de Oostenrijkse overheid he-le-maal klaar is met de matige belastingmoraal van de ski-industrie (in het bijzonder de berghutten). Overigens volledig terecht.

Het toppunt vond ik een hut in Sölden waar GEEN pinapparaat was maar WEL een geldautomaat, zeg maar een ATM. 🤣

havana op 14 mrt 2022 11:31

Dat is hier in Amerika ook heel gangbaar in de horeca. Alhoewel, nu ik er over na denk, soms kun je dan wel met plastic betalen, maar brengen ze daar dan kosten voor in rekening.
Afgezien van eventueele belasting fraude, is het ook echt wel zo dat kleine ondernemers de Sjaak zijn qua transactie kosten van de financiële sector, dus dat kan ik ze ook niet kwalijk nemen. Die geldautomaat word neergezet door een bank, dat kost de ondernemer (denk ik) niets.
Grote winkel ketens kun onderhandelen over die transactie kosten, maar als kleine zelfstandige niet.

*bericht bewerkt door Slim op 16 mrt 2022 13:37

Plaats een reactie