za 4/02/2023: beste route & tijdstip naar l'Alpe d'Huez

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alpe d'Huez

Beste wintersporters,
Op zaterdag 4 februari 2023 vertrek ik met vrienden naar l’Alpe d’Huez en aangezien het de eerste keer is dat ik naar de Franse Alpen tijdens de winter rijd, heb ik toch een paar vragen/ben ik op zoek naar tips.
Het zit immers zo, op die dag begint tevens de vakantie voor zone A in Frankrijk (maar België, Nederland en Luxemburg hebben dan gelukkig nog geen verlof). Dat impliceert, vrees ik, veel volk op de baan rondom Lyon en Grenoble.

null

Om die reden ben ik geneigd om de zaterdag eerder laat te willen vertrekken: 11u of 12u vanuit Leuven (België). Op die manier zijn we pas rond 18u30-19u00 in Lyon en zou het gros van het verkeer al gepasseerd moeten zijn - zie hiervoor onderstaande grafiek. Mijn vrienden zijn niet dezelfde mening toegedaan en willen vroeg vertrekken (om 5u30). Wat denken jullie?

null

Daarnaast is er de route. We zijn van plan om via Luxemburg tot Dijon te rijden en dat vormt niet echt een discussiepunt. De vraag die zich stelt is of we er belang hebben om middels de A39, A40 en A42 naar Lyon te rijden, eerder dan middels de A31 en de A6. Het voordeel hiervan is volgens mij dat het ons de kans geeft om er, indien nodig, in Ambérieu-en-Bugey af te rijden en om ofwel (IVb) via de D1075 en de D522 naar Bourgoin-Jailleu te rijden - dan kunnen we zodoende de péage van Saint-Quentin-Fallavier mijden waar naar het schijnt het verkeer vaak tot een stilstand komt - ofwel (IVc) via de D1075 helemaal tot Voiron kunnen rijden. Bijkomend denk ik dat we door de A6 niet te nemen we normaliter geen last zullen ondervinden van de vakantiegangers uit Centraal-Frankrijk (Clermont Ferrand, Limoges,…), uit Zuidwest-Frankrijk (Bordeaux voornamelijk) en uit Lyon zelf. Het nadeel is natuurlijk dat we niet over de 3 banen van de A6 zullen beschikken. Wat denken jullie? Wat is jullie ervaring met deze wegen?

null

Tot slot, nog een vraag i.v.m. Grenoble en Vizille. Algemeen genomen, lopen we het risico om erg lang vast te zitten op de N85 tot Vizille en de D1091 van Vizille tot Le Bourg-d’Oisans?

Een lange boterham… Maar bij voorbaat dank!

P.S.: Sommigen zouden zich misschien kunnen afvragen waarom we hier al zo vroeg mee bezig zijn. Praktische reden: sommigen onder ons hebben t.e.m. vrijdag examens - en de weken daarvoor is het de fameuze blok - en we willen dus ech niet op het laatste momentje beslissen.

*bericht bewerkt door Ushba4710 op 30 nov 2022 00:39

Omdat jullie vertrekken na een zware blok/examenperiode zou ik ervoor kiezen een nachtje goed te slapen, laat te vertrekken en na de files te rijden.
Als je bijna in Dijon bent checken op https://www.autoroutes.fr/fr/trafic-en-temps-reel.htm… waar de files staan en dan beslissen.

Controleer ook goed tot hoe laat jullie bij de accommodatie aan kunnen komen. Op zaterdag is er nog wel eens wat coulance, maar veel recepties sluiten om 19u. Dat zorgt dat je vaak gedwongen wordt om voor de drukte uit, of in de fuik te rijden.

Of jezelf niet zo druk maken om een file of 2. Gewoon een navi met filemeldingen gebruiken en/of aansluiten.

Volgens mij wel een zekerheidje dat er bij Grenoble, afslag “stations d’Oisans”, een dikke file staat richting Vizille. Meerdere keren langer dan een uur gestaan.

A6 of A40 maakt op een normale dag weinig tot niks uit. En op drukke dagen rijden ze allebei een beetje langzamer. Maar dat is niet waar je de meeste vertraging oploopt over het algemeen. Lyon is ook niet zo erg normaal gesproken. De ring van Grenoble is erger. Dus kijk vooral voor je bij Dijon bent wat de slimste route is, verder maakt het niet uit.

Zoals je zelf al aangaf, Vizille is een enorme bottleneck. Daar staat het eigenlijk altijd vast (ook op normale dagen tijdens spitsuur). Al het verkeer moet namelijk langs 1 rijbaan en 1 rotonde. Na Vizille rijdt het vaak wat normaler door. Probleem is dat je niet echt om Vizille heen kunt. Soms geeft Google een route dwars door Grenoble als alternatief, wat sneller kan zijn, maar heel gelukkig word je niet van die route. En je ontkomt nog steeds niet echt aan Vizille.

Dus, vertraging A6: 15min. Vertraging ring van Grenoble: 30min. Vertraging Vizille: 45min. Dit is een beetje wat je kunt verwachten.

Afgelopen jaar stond het tot minstens 19u vast bij Vizille. Vrienden uit NL waren om 5u vertrokken tijdens de voorjaarsvakantie (o.a. regio Parijs) en stonden middenin de drukte bij Grenoble en Vizille. Waren geloof ik pas 19u voorbij Vizille. Het was niet eens slecht weer.

Eerder vertrekken heeft zin dat je dan eerder in Alpe d’Huez bent, maar voor de drukte maakt het weinig uit. En later vertrekken maakt misschien uit, maar dan ben je alsnog laat in Alpe d’Huez. Stel dat het kutweer is, dan kan het helemaal lang duren voor je boven bent.

Nog beter is om rvrijdagavond te vertrekken en ´s nachts te rijden. Sta je alleen met de locals uit Grenoble in de file in de ochtend ;) en kan je een dag extra skiën.

Terugweg zelfde verhaal overigens, maar dan loont het echt om vroeg uit Alpe d’Huez te vertrekken.

Bedankt aan iedereen voor de antwoorden! Laten we dan hopen dat we niet langer dan 2u in totaal in de file zullen staan.

Bedankt aan iedereen voor de antwoorden! Laten we dan hopen dat we niet langer dan 2u in totaal in de file zullen staan.

Ushba4710 op 01 dec 2022 21:48

Mijn ervaring is sowieso niet, ik herhaal NIET via Antwerpen rijden.
Voor mijn werk zit ik momenteel wekelijks in de regio, Mechelen, Brussel en ik word echt gek van die wegen daar.
Trajectcontroles, het sneue feit dat het een 2-baans weg is en de Belgen het woord: Aquaplaning graag op de borden kenbaar maken. Dat je denkt: doe er eens wat aan maar het traject van +/- 80km is gewoon een draak waarbij je je afvraagt of de mobilisatie van Poetin via de E19 heeft plaatsgevonden.

Wat een bizarre spoorvorming.

Ik rijd het liefst 's nachts en ondervind dan eigenlijk nooit hinder. Met mijn vriendin rijden wij overdag en had ik voor Thionville al eens bingo. Gelukkig het andere verkeer gevolgd en met maps aan via Carplay is alles een fluitje van een cent. Flitsmeister/Waze/Google Maps het is allemaal top en werkt fijn. Goed dat je weet waar echte bottlenecks zich bevinden. Ik sta liever 2 uur eerder op dan 2 uur in de file staan maar zo steek ik in elkaar.

Sterkte en alvast veel voorpret. Hier in NL is het met de overdaad van Rijkswaterstaat aan rode kruisjes voor lekke band mensen al om te huilen. Een pechfile van 1 uur is geen uitzondering meer en dan denk ik al snel, hoe dan.

Binnen een kwartier is veelal een sleepdienst aanwezig even lieren en hop weer door echter hier is het nieuwe normaal files van meer dan een uur bij 1 regendruppel. Dus het helemaal voor willen zijn ben je helaas nooit.

Het is duidelijk dat je gaat voor een goede voorbereiding echter

Ik zou vanaf Leuven inderdaad niet via Antwerpen rijden. Goeie tip van Bonfix.

Bedankt aan iedereen voor de antwoorden! Laten we dan hopen dat we niet langer dan 2u in totaal in de file zullen staan.

Ushba4710 op 01 dec 2022 21:48

Mijn ervaring is sowieso niet, ik herhaal NIET via Antwerpen rijden.
Voor mijn werk zit ik momenteel wekelijks in de regio, Mechelen, Brussel en ik word echt gek van die wegen daar.
Trajectcontroles, het sneue feit dat het een 2-baans weg is en de Belgen het woord: Aquaplaning graag op de borden kenbaar maken. Dat je denkt: doe er eens wat aan maar het traject van +/- 80km is gewoon een draak waarbij je je afvraagt of de mobilisatie van Poetin via de E19 heeft plaatsgevonden.

Wat een bizarre spoorvorming.

Ik rijd het liefst 's nachts en ondervind dan eigenlijk nooit hinder. Met mijn vriendin rijden wij overdag en had ik voor Thionville al eens bingo. Gelukkig het andere verkeer gevolgd en met maps aan via Carplay is alles een fluitje van een cent. Flitsmeister/Waze/Google Maps het is allemaal top en werkt fijn. Goed dat je weet waar echte bottlenecks zich bevinden. Ik sta liever 2 uur eerder op dan 2 uur in de file staan maar zo steek ik in elkaar.

Sterkte en alvast veel voorpret. Hier in NL is het met de overdaad van Rijkswaterstaat aan rode kruisjes voor lekke band mensen al om te huilen. Een pechfile van 1 uur is geen uitzondering meer en dan denk ik al snel, hoe dan.

Binnen een kwartier is veelal een sleepdienst aanwezig even lieren en hop weer door echter hier is het nieuwe normaal files van meer dan een uur bij 1 regendruppel. Dus het helemaal voor willen zijn ben je helaas nooit.

Het is duidelijk dat je gaat voor een goede voorbereiding echter

Bonfix op 01 dec 2022 23:05

Waarom zou iemand die vanuit Leuven richting Luxemburg wil rijden via Antwerpen gaan?
Dat is 180° de verkeerde richting uit.

Wij rijden bijna altijd via IV-IVb, al verlaten we de autosnelweg al in Pont d’Ain. Vele skiërs kiezen (terecht) om via de tunnel-du-chat te rijden naar Chambéry waardoor het aan de afrit Ambérieu ook wat kan stroppen. In Pont d’Ain heb je dat probleem veel minder.
Ik rijd sowieso niet graag op de A6 omdat ik het daar altijd veel nerveuzer verkeer vind dan op de A39 en het mij zeker niet sneller lijkt. Op de twee rijvakken van de A39 mag je je enkel niet opjagen in het feit dat je nu en dan wat tijd verliest doordat er een vrachtwagen per se een andere vrachtwagen wil inhalen die slechts een halve km per uur trager rijdt…
Zorg dat je in L’Isle d’Abbeau-Est terug op de autosnelweg gaat en zeker niet door Bourgoin-Jallieu zelf rijdt, daar hebben wij ooit heel wat tijd verloren. De weg via Voiron (IVc) is een heel stuk trager en in Voiron zelf kan je makkelijk een half uur verliezen.
De ring van Grenoble is te vergelijken met deze van Antwerpen, daar sta je altijd vast. De enige tip die ik je kan geven is om voortdurend op het linker rijvak te rijden, de afrit Vizille ligt immers helemaal op het einde waardoor je je niet moet bekommeren om afritten. En mocht je toch te ver rijden, geraak je er met de volgende afrit ook. Vaak is die zelfs sneller.
Reken toch zeker op 10 uur rijden. Indien je al een sleutel hebt van je residentie zou ik ook pas laat vertrekken en tegen 22u-23u aankomen. In alle andere gevallen zou ik maken dat ik voor 8u weg ben.
Goede reis!

Wij rijden bijna altijd via IV-IVb, al verlaten we de autosnelweg al in Pont d’Ain. Vele skiërs kiezen (terecht) om via de tunnel-du-chat te rijden naar Chambéry waardoor het aan de afrit Ambérieu ook wat kan stroppen. In Pont d’Ain heb je dat probleem veel minder.
Ik rijd sowieso niet graag op de A6 omdat ik het daar altijd veel nerveuzer verkeer vind dan op de A39 en het mij zeker niet sneller lijkt. Op de twee rijvakken van de A39 mag je je enkel niet opjagen in het feit dat je nu en dan wat tijd verliest doordat er een vrachtwagen per se een andere vrachtwagen wil inhalen die slechts een halve km per uur trager rijdt…
Zorg dat je in L’Isle d’Abbeau-Est terug op de autosnelweg gaat en zeker niet door Bourgoin-Jallieu zelf rijdt, daar hebben wij ooit heel wat tijd verloren. De weg via Voiron (IVc) is een heel stuk trager en in Voiron zelf kan je makkelijk een half uur verliezen.
De ring van Grenoble is te vergelijken met deze van Antwerpen, daar sta je altijd vast. De enige tip die ik je kan geven is om voortdurend op het linker rijvak te rijden, de afrit Vizille ligt immers helemaal op het einde waardoor je je niet moet bekommeren om afritten. En mocht je toch te ver rijden, geraak je er met de volgende afrit ook. Vaak is die zelfs sneller.
Reken toch zeker op 10 uur rijden. Indien je al een sleutel hebt van je residentie zou ik ook pas laat vertrekken en tegen 22u-23u aankomen. In alle andere gevallen zou ik maken dat ik voor 8u weg ben.
Goede reis!

Koen78 op 02 dec 2022 09:51

Dank voor de heel nuttige en inhoudelijk relevante opmerking! Super!

*bericht bewerkt door Ushba4710 op 02 dec 2022 16:05

Bedankt aan iedereen voor de antwoorden! Laten we dan hopen dat we niet langer dan 2u in totaal in de file zullen staan.

Ushba4710 op 01 dec 2022 21:48

Mijn ervaring is sowieso niet, ik herhaal NIET via Antwerpen rijden.
Voor mijn werk zit ik momenteel wekelijks in de regio, Mechelen, Brussel en ik word echt gek van die wegen daar.
Trajectcontroles, het sneue feit dat het een 2-baans weg is en de Belgen het woord: Aquaplaning graag op de borden kenbaar maken. Dat je denkt: doe er eens wat aan maar het traject van +/- 80km is gewoon een draak waarbij je je afvraagt of de mobilisatie van Poetin via de E19 heeft plaatsgevonden.

Wat een bizarre spoorvorming.

Ik rijd het liefst 's nachts en ondervind dan eigenlijk nooit hinder. Met mijn vriendin rijden wij overdag en had ik voor Thionville al eens bingo. Gelukkig het andere verkeer gevolgd en met maps aan via Carplay is alles een fluitje van een cent. Flitsmeister/Waze/Google Maps het is allemaal top en werkt fijn. Goed dat je weet waar echte bottlenecks zich bevinden. Ik sta liever 2 uur eerder op dan 2 uur in de file staan maar zo steek ik in elkaar.

Sterkte en alvast veel voorpret. Hier in NL is het met de overdaad van Rijkswaterstaat aan rode kruisjes voor lekke band mensen al om te huilen. Een pechfile van 1 uur is geen uitzondering meer en dan denk ik al snel, hoe dan.

Binnen een kwartier is veelal een sleepdienst aanwezig even lieren en hop weer door echter hier is het nieuwe normaal files van meer dan een uur bij 1 regendruppel. Dus het helemaal voor willen zijn ben je helaas nooit.

Het is duidelijk dat je gaat voor een goede voorbereiding echter

Bonfix op 01 dec 2022 23:05

Waarom zou iemand die vanuit Leuven richting Luxemburg wil rijden via Antwerpen gaan?
Dat is 180° de verkeerde richting uit.

Errant op 02 dec 2022 07:53

Dat lijkt me ook. De opmerking in verband met Antwerpen begrijp ik niet zo goed.

Is vrijdagavond vertrekken, tot een uur of twaalf doorrijden (bv tot Dijon) en de volgende ochtend de rest doen een optie? Dan zou ik zeker daarvoor gaan.
Verder: wij pakken meestal de A39, zoals eerder genoemd rijdt dat een stuk minder nerveus. Met de ring rond Grenoble alleen ervaring in de zomer, dus daar kan ik niks over zeggen.
Maar lijkt me sowieso fijn om bij sneeuwval niet ‘s avonds de berg op te hoevenet het bijbehorende geklooi met kettingen in het donker… dat zou ik ook nog even meenemen in jullie overweging;)

Altijd leuk al dat geplan op voorhand … en dan blijkt dat er op de reisdag hevige sneeuwbuien zullen zijn onderweg en je op “warp” speed van Metz tot Grenoble er toch ettelijke uren langer over zal moeten doen of dat er op de ene of andere route toch een ongeval gebeurd is.

Met “mooi” weer en zonder ongevallen neem ik zelf liefst route IV. De laatste keer stuurde Waze me trouwens toch terug naar de A432 als snelste weg.

Glide on!

Plaats een reactie