Reizen naar Berwang en in het algemeen naar de sneeuw, op de navigatie of op planning?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Berwang

Goedemorgen,

23 december rijden wij voor het eerst al gezin naar de sneeuw, naar Hotel Singer in Berwang.

Nu ben ik zelf van het “navigatie aan en die kiest de beste route wel incl. het vermijden van files, afsluitingen etc. etc.”, maar kom hier toch met de vraag of dit de juiste keuze is en hoe jullie het doen?

Ik heb ook advies gevraagd bij de ANWB en die kwamen met verschillende routes, alternatieve routes en uiteindelijk de opmerking “je kunt ook Google Maps gebruiken om de snelste route zonder files te krijgen”!

Gaan jullie blind op de navigatie of stippelen jullie zelf de route uit? En specifiek naar Berwang iemand een goede tip?

Zit er trouwens aan te denken tussen 04:00 en 05:00 uur weg te rijden, rond 15:00 uur daar aankomen, huurski’s en skipassen halen, zwembad in en klaarmaken voor het diner, maar hier zijn andere adviezen uiteraard ook welkom.

PS: Als iemand wilt dat ik de complete mail van de ANWB hier plaats dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet, Vincent

Ben je een ochtendmens? Dan is (erg) vroeg vertrekken geen probleem (want veilig).

Maar als je om 0400 weggaat ben je toch wel eerder over in Berwang? Zelfs als je relaxed doet?
Ski’s, passen is in een paar minuten geregeld. Ik zou de 23e in de middag de piste nog opgaan vermoed ik…

Zelf rijd ik bijna volledig op Google Maps. Ik bekijk wel eerst een aantal routes van tevoren maar uiteindelijk volg ik 90% van de tijd de navi.

Totales Vollidiot

Rij ik 's nachts dan neem ik de snelste route via de navi (vertrek ergens tussen 00 en 03, aankomst late voormiddag/middag) .
Rij ik op andere uren dan kijk ik wel eens waar eventuele ernstige knelpunten (ernstig noem ik meer dan 1u tijdverlies) zijn (via radio, navi en/of google maps) en dan rij ik wel eens om.
Route is altijd naar (Zuid-)Tirol vanuit BE Limburg, 8 à 900km.
Ik luister ook steeds naar de radio - verkeersinfo, best wel handig.

Bla, bla, bla.

Ik volg hoofdzakelijk Waze, een tool die me zelden in de steek laat bij files. Wel is het zo dat Waze soms een absurde omweg voorstelt die je mogelijks maar een paar minuten tijdswinst oplevert, in geval van een ongeval bijvoorbeeld. Daarom zoek ik ook altijd op voorhand thuis de route op en memoriseer min of meer de snelwegen die richting mijn bestemming leiden. Ik vertrouw dus niet blind op mijn navigatie, maar wel voor 99% ;-)

Wel is het zo dat Waze soms een absurde omweg voorstelt die je mogelijks maar een paar minuten tijdswinst oplevert, in geval van een ongeval bijvoorbeeld.

WouterVdB op 18 nov 2022 12:10

Dat doet Google maps ook.

Bla, bla, bla.

De routes naar de Alpen kennen we ondertussen volledig uit het hoofd, inclusief de eventuele alternatieven met hun sterktes en zwaktes. Het updaten van de verkeersdrukte, ongevallen en wegafsluitingen doen we meestal in real time met de verkeersinfo op de radio en Google Maps.

Voor een bestemming als Berwang zou ik opteren voor de klassieke route over Memmingen en Reutte.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 18 nov 2022 12:55

Rij altijd op auto navigatie. Die heeft live verkeersinfo en bijgewerkte kaarten. Vroeger, toen ik dat niet had, inderdaad Google of apps zoals waze. Dat is stukken beter dan tmc op oude kaarten.
In Oostenrijk kijk ik vooraf op grote lijnen hoe te rijden maar laat het verder aan de navi over. Ik heb dus geen concrete route in mijn hoofd zitten.
Wel altijd naar de verkeersdiensten luisteren op de radio. Ad hoc waarschuwingen komen daar sneller op binnen. Kun je wellicht nog net die ene afslag pakken voordat je de ellende in rijdt.

Qua tijd vertrek ik zelf ook altijd zo dat we nog kunnen skiën. Bij voorkeur een korte dag maar op zijn minst een goed uur. Maar ik snap dat sommige mensen absoluut niet op dat soort tijden kunnen vertrekken. Moet je dan zeker niet doen!

Bedankt zover! Ik ga voor de navigatie (Google Maps en flitsmeister aan) en zal de verkeersdiensten luisteren op de radio, dat is een goede tip inderdaad. Qua tijd, Tja… ik maak er dan tussen 03:00 en 04:00 van i.p.v. tussen 04:00 en 05:00. Eerder weg = eerder daar en eerder genieten, maar ik heb wel altijd redelijk wat uurtjes slaap nodig en veiligheid staat bij mij op nr. 1 met mijn kids op achterbank. Nogmaals dank!

Berwang is ideaal voor een eerste wintersport trip, zowel qua ski als qua reis (geen bergpassen - ‘korte’ afstand).

Ik zou niet teveel wijzigen aan je plannen… Geen stress zo.

Af en toe de co-chauffeur wat Google Maps laten checken.
Zo kan je afh. van drukte of mogelijke incidenten/files nog kiezen tussen bijvoorbeeld Karlsruhe of Heilbronn…

Berwang is een fijne plek voor de eerste wintersport.

Afhankelijk van waar je in Nederland vertrekt kan je tot aan Ulm wel wat alternatieven bedenken maar daarna loop je toch wel de Fussen trechter in en mag je stapvoets verder rijden naar Berwang, al zal dat op vrijdag misschien nog wel iets meevallen.

Vroeg wegrijden kan, maar als jij in Den Helder woont en om 4:00 vertrekt kom je bij Arnhem mensen tegen die om 6:00 vertrekken en bij Frankfurt mensen die rond 9:00 vertrekken. Maw; daarvoor uitrijden wordt altijd lastig, maar op vrijdag zal het mogelijk nog wel meevallen (al gaat heel Duitsland dan naar hun kerstvierplek). Het heeft verder niet per se zin om er heel vroeg te zijn, ook op zaterdagochtend heb je zo je materiaal en skipas geregeld, dus ga vooral niet teveel stressen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zijn kastjes en apps zoals Flitsmeister niet verboden in Oostenrijk?

Berwang is een fijne plek voor de eerste wintersport.

Afhankelijk van waar je in Nederland vertrekt kan je tot aan Ulm wel wat alternatieven bedenken maar daarna loop je toch wel de Fussen trechter in en mag je stapvoets verder rijden naar Berwang, al zal dat op vrijdag misschien nog wel iets meevallen.

Vroeg wegrijden kan, maar als jij in Den Helder woont en om 4:00 vertrekt kom je bij Arnhem mensen tegen die om 6:00 vertrekken en bij Frankfurt mensen die rond 9:00 vertrekken. Maw; daarvoor uitrijden wordt altijd lastig, maar op vrijdag zal het mogelijk nog wel meevallen (al gaat heel Duitsland dan naar hun kerstvierplek). Het heeft verder niet per se zin om er heel vroeg te zijn, ook op zaterdagochtend heb je zo je materiaal en skipas geregeld, dus ga vooral niet teveel stressen.

Roy83 op 18 nov 2022 15:49

Ik rijd vanuit het prachtige Rotterdam ;-)

Goed om de zien dat ook op de zaterdagochtend materiaal en skipas snel geregeld is. Ik was bang voor enorme rijen en drukte bij de skiverhuur. Lees soms horrorverhalen over drukte bij verhuur, skipas verkoop en pistes…

Dat is eerder op zondagochtend :). Volgens mij kan je Berwang vaak je skipas ook wel via t hotel regelen, dan gaat het nog sneller.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Berwang is een fijne plek voor de eerste wintersport.

Afhankelijk van waar je in Nederland vertrekt kan je tot aan Ulm wel wat alternatieven bedenken maar daarna loop je toch wel de Fussen trechter in en mag je stapvoets verder rijden naar Berwang, al zal dat op vrijdag misschien nog wel iets meevallen.

Vroeg wegrijden kan, maar als jij in Den Helder woont en om 4:00 vertrekt kom je bij Arnhem mensen tegen die om 6:00 vertrekken en bij Frankfurt mensen die rond 9:00 vertrekken. Maw; daarvoor uitrijden wordt altijd lastig, maar op vrijdag zal het mogelijk nog wel meevallen (al gaat heel Duitsland dan naar hun kerstvierplek). Het heeft verder niet per se zin om er heel vroeg te zijn, ook op zaterdagochtend heb je zo je materiaal en skipas geregeld, dus ga vooral niet teveel stressen.

Roy83 op 18 nov 2022 15:49

De Fussentunnel kun je vrij simpel omzeilen via afslag 138 Nesselwang.

Verder zal je kunnen kiezen tussen de 61 of de 3. Dat is lood om oud ijzer en ook een beetje kwestie van geluk. Baustelle ga je hoe dan ook tegenkomen. Dat hoort er helaas bij.

*bericht bewerkt door havana op 18 nov 2022 16:46

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Rond 4 - 5 uur vertrekken vind ik meestal een mooie tijd. Wij zijn dan voor het drukker wordt in ieder geval het Ruhrgebied door.
Qua route bekijk ik vast wat opties, luister naar de informatie en gebruik ik Maps. Bij Maps kijk ik wel altijd of de alternatieve route ook logisch is. Hij wil je nog weleens via een tankstation laten rijden (naast dat ik het asociaal vind, haal je er ook eigenlijk geen tijdwinst mee) of dik 100 km om laten rijden voor 5 minuten tijdswinst. Dat vind ik ook de moeite niet.

Prima ook om alvast ski’s en passen te regelen op vrijdag, maar als je toch vertraging oploopt, kan dat altijd nog op zaterdag.

Zijn kastjes en apps zoals Flitsmeister niet verboden in Oostenrijk?

DomiG op 18 nov 2022 16:32

Heel grijs gebied, sommige landen “verbieden” het voor de bestuurder maar de medepassagier mag het aan hebben en je waarschuwen. Staan diverse verhalen op het web maar uiteindelijk mag de politie ook niet zomaar in je telefoon kijken om te checken of je er gebruik van maakt. In geval van een kastje is het misschien opzichtig maar bij mij is het geïntegreerd in de Apple carplay dus maak me geen zorgen. Het draait op de achtergrond.

Dat is eerder op zondagochtend :). Volgens mij kan je Berwang vaak je skipas ook wel via t hotel regelen, dan gaat het nog sneller.

Roy83 op 18 nov 2022 16:40

Ik heb alles via Sunweb, hotel, passen en skihuur. Skihuur zit naast het hotel maar verdere info krijg ik pas een week van tevoren. Maar ik zorg dat ik er vrijdag op tijd ben om alles op te halen zodat we zaterdag meteen een de bak kunnen :-)

Wij gaan jaarlijks in de krokus (vertrek 04.00 uur) naar Ehrwald en komen dan meestal rond 13.00 uur aan. We vertrekken uit omgeving Den Haag. Berwang ligt zo’n 15 a 20 minuutjes voor Ehrwald. Voordat we vertrekken doe ik altijd een navigatie update voor de auto die we dan hoofdzakelijk volgen. Dit gaat over het algemeen prima en soms pakken we Google Maps ernaast, als de autonavigatie hele rare routes aangeeft. Maar dit komt eigenlijk zelden voor.

Niet lullen, skiën!!!

Plaats een reactie