Drukte buiten schoolvakanties

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zugspitz Arena

Ik ben op zoek naar een skigebied met de volgende eisen:
1 Relatief dichtbij (vertrek vanaf Nederlands Limburg), want we gaan voor 3 of 4 skidagen.
2 Eenvoudige pistes door het hele gebied (dus mogelijkheid tot een klein tochtje via enkel blauw)
3 omvang skigebied maakt niet zoveel uit
4 We hoeven ook niet aan de lift te zitten, prima om stukje met de auto te rijden, ook prima om verschillende gebiedjes te bezoeken
5 belangrijkste eis: het moet er rustig zijn. Mijn vriendin moet het plezier in skiën weer een beetje terugkrijgen, en daarvoor wil ze rustige eenvoudige pistes. We zijn niet gebonden aan schoolvakanties, dus we kunnen bijv. eind januari of ergens in maart gaan om de allerdrukste weken te vermijden. Maar het moet in die periode dan wel echt rustig zijn.

Nu denk ik dat de gebieden en gebiedjes van de Zugspitz Arena voldoen aan eis 1 t/m 4, maar als ik erover lees twijfel ik over eis nr. 5, de drukte.

Weet iemand met ervaring daar meer van?
Andere suggesties mogen natuurlijk ook! Ik dacht zelf verder nog aan het Kleinwalsertal (en dan bijv. beginnen op de Heuberg), maar ook daar twijfel ik over de drukte.

(horeca, apres-ski etc. doet er niet toe, land ook niet, landschap ook niet. Prijs ook niet belangrijkste factor)

*bericht bewerkt door KarelJansma op 04 jan 2024 17:06

Gstaad

Plak eens het aantal kilometers op "relatief dichtbij’.
Maar ik zou zeggen: Schöneben.

Bla, bla, bla.

Hoi Karel Jansma,

Wij wonen en werken in het Kleinwalsertal met ons gezin en het veelzijdige gebied hier is zeer geschikt voor jullie. Op Ifen heb je een leuke en lange blauwe afdaling.

KWT is best druk. Berwang en Ehrwald vond ik beduidend rustiger. Obergurgl is net een tikje verder (maar niet zo ver als de tip van @bartvwg, wat we ook een goede suggestie lijkt overigens) maar ook nooit echt druk.

Damuls hoort ook t rijtje denk ik. Misschien steinplatte vanuit Duitsland?

Om welke periode gaat het?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Tannheimertal met die skipas kun je elke keer een ander gebiedje pakken, ook in Duitsland. Zelfs in de voorjaarsvakantie de piste voor jezelf.

Gargellen zou ook een prima optie zijn denk ik.

Ga sowieso niet in de schoolvakanties en zeker niet in de carnavalsweek. Ik ben in heel wat gebieden geweest, eind januari, maar dan is het altijd rustig. Nu zit ik vast aan de schoolvakanties en dan is het zelfs in Tannheim ook nooit druk (wel duidelijk drukker in de carnavalsweek) en dichterbij kun je vanuit Nederland bezien, niet zitten. Wil je nog een beetje op hoogte zitten tenminste. Maar Kleinwalsertal is ook een goed advies, buiten de vakanties om.

Plak eens het aantal kilometers op "relatief dichtbij’.
Maar ik zou zeggen: Schöneben.

bartvwg op 04 jan 2024 17:26

Dat kan ik beamen, reschen is echt een topgebied qua pistepreparatie en helemaal niet druk. Je kan voor wat meer km piste ook eens uitwijken over de grens naar nauders.
Deze zou ik zeker overwegen. Ik ben er in 2019 geweest eind februari/begin maart.

Gargellen zou ook een prima optie zijn denk ik.

paolie op 05 jan 2024 07:10

Dit lijkt mij ook een uitstekende optie hiervoor. Hoog dus goede sneeuw, mooie lange blauwe pistes waarbij het dal hoog genoeg ligt (goede kwaliteit sneeuw) en dichtbij. Daarnaast erg rustig buiten de vakanties en als ze weer iets zekerder is heb je een mooi uitstapje naar het grote gebied van Montafon.

De zugspitz gebiedjes vind ik vrij druk buiten de vakantie periodes de keren dat ik er was, zeker rond de weekenden omdat het vanuit Duitsland goed aan te rijden valt.

Kijk hier eens naar: https://www.wintersport.be/skigebieden/mundaun/forum/topic/5…
Dit jaar wel iets duurder door de koers van de Frank, maar nog altijd redelijk geprijsd.

Met kerst vond ik het in de Zugspitz Arena (ben in Ehrwald en Lermoos geweest) qua drukte goed te doen. Konden gelijk door bij de liften. Na kerst werd het drukker, maar de rijen bij de liften waren nog steeds niet echt heel lang. Meer dan een paar minuten heb ik niet hoeven wachten. Ik verwacht dat het in januari goed te doen is in de skigebieden vd Zugspitz Arena qua drukte. Ook best veel pistes die fijn zijn voor je vrouw om weer vertrouwen te krijgen.
Ik ga er eind januari nog een keer naar toe, maar dat is te laat voor jullie om de actuele drukte door te geven 😁
Succes met kiezen en veel plezier!

In de Jura vind je wel enkele rustige, kleinere skigebieden met veel mogelijkheden voor beginners en het is iets minder ver dan de Alpen.
https://www.wintersport.be/skigebieden/rousses

openskimap.org toont hoe steil een piste nu echt is.

De Ehrwalder Alm zal buiten de weekenden niet heel druk zijn. Dat geldt zeker voor de Sonnenhang en de Wetterstein. En als je het heel rustig wilt, ga ja naar de Marienberg in Biberwier, al is dat gebied niet heel groot.

Fijne vakantie.

Sonnenkopf is misschien ook nog een optie. Als je vriendin bang is zou ik je wel aanraden om privéles te regelen. Bij mij heeft dat heel goed geholpen. Aanmoedigingen van mijn man en kinderen hielpen vaak averechts omdat wat zij makkelijk vonden voor mij een afgrond leek. Een skileraar die je dan precies vertelt hoe en waar je een bepaalde heuvel moest skiën hielp heel erg.

Volgens mij voldoet Warth-Schröcken hieraan.
Of Hochzeiger in het Pitztal?

@KarelJansma

*bericht bewerkt door Ferdinand op 05 jan 2024 15:52

fijne site hè, dat wintersport.nl?

In het gebied Winklmoosalm/Steinplatte heb je verschillende eenvoudige brede blauwe en rode pistes. Overnachten kan in Reit im Winkel (D) of in Waidring (O). Misschien wat verder dan Zugspitze arena/Kleinwalsertal, maar hierdoor ook wat rustiger. Prima voor eind januari of begin maart. De sneeuw blijft langer goed door de noordhellingen. In de buurt heb je ook nog Lofer en Kössen. Ook rustig en mooie blauwe pistes.

Mocht je keus toch vallen op Montafon, Gargellen, Golm, Brandnertal: vermijd Silvretta Montafon dan in het weekend. Heb het buiten het seizoen nooit ergens zo druk gezien. De andere deelgebiedjes waren heerlijk rustig op datzelfde moment

Dachstein West.
Zelfs in de vakantie rustig.

null
![]
(https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2024/01/06/Vakantiedrukte_wintersport_2023-2024.webp)![]
(https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2024/01/06/Vakantie-overzicht_2023-2024.webp)

Met deze schemas kan je de vakantieperiodes per land beter in beeld krijgen. Zo kan je makkelijker keuze maken waar en wanneer je naartoe gaat. Succes en veel plezier!

*bericht bewerkt door Samuel_Jackson op 06 jan 2024 23:42

null
null

Veel dank allen! Heel fijn, vooral ook de tips waar je niet moet zijn. Paar reacties:

Qua afstand: als alles verder helemaal klopt is iets verder niet erg. Het genoemde Schöneben is bijv. 1u20min verder dan Zugspitz Arena of KWT, en daarmee wel zo’n beetje de grens.

Qua drukte gaat het niet om de wachttijd bij de lift, maar om het aantal mensen op de piste. Ik heb liever een kneuterig skigebied met relatief oude liften en rustige pistes, dan een modern skigebied zonder rijen. Ik ben bijv. in Saalbach etc geweest en heb daar zelden langer dan 5 minuten in de rij gestaan bij de lift, maar de pistes waren echt druk. Ik sla dan ook vooral aan op de tips waar genoemd wordt dat het echt rustig is op de piste.

Qua moment: ik heb inderdaad de vakantieoverzichten gezien, en ga sowieso buiten (buitenlandse en Nederlandse) schoolvakanties. Maar ook in die rustige periodes zijn er grote verschillen, een gebied als Serfaus-Fiss-Ladis is in mijn ervaring nooit rustig, ook niet buiten de vakanties.

Qua les: Privéles sowieso, dat deden we al en dat blijven we doen.

Plaats een reactie