Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Oostenrijkse brandweer schiet door navi misleide Nederlander te hulp

Edo op 07 maart 2022· 6 reacties

null

Het overgrote deel van de mensen die per auto op wintersport gaat, gebruikt een navigatiesysteem. De een voor de file, de ander simpelweg om de bestemming te vinden. Maar wat als jouw navi je de verkeerde kant opstuurt? Het overkwam een Nederlander die in het Oostenrijkse Bad Kleinkirchheim een ijzig, steil wandelpad werd opgestuurd, waar hij vast kwam te zitten met zijn auto.

Twee keer raak door navifout

Het was niet de eerste keer dat een navigatiesysteem op de ‘Almrosenweg’ boven Bad Kleinkirchheim de fout inging. De lokale brandweer werd binnen een week twee keer ingezet om er automobilisten met hun auto’s te redden. De locatie waar het steeds fout gaat, ligt ten westen van de parkeerplaats van de Kaiserburgbahn, naast de Kleinkirchheimer Bach aan de schaduwzijde van de vallei. Beide automobilisten waren op weg naar het Kirchheimer Hof, maar werden misleid door de navigatieapparatuur. Er ligt daar namelijk een wandelpad en de gps volgt dat pad gewoon, dat uitmondt in een ijsvlakte.

Brandweer schiet te hulp

De brandweer heeft de auto’s beide keren met een kabel kunnen lostrekken en heeft Google Maps er vervolgens op geattendeerd dat het geen autoweg is om toekomstige incidenten te voorkomen, meldde Kaernten.ORF. De wintersport barst echter van dit soort verraderlijke navifoutjes. Denk maar eens aan al die gesloten bergpassen in de winter, waar je soms doodleuk heen wordt genavigeerd. Hebben jullie ook ooit eens zo’n naviblunder meegemaakt?

Het wandelpad naast de Kaiserburgbahn werd voor autoweg aangezien.
Het wandelpad naast de Kaiserburgbahn werd voor autoweg aangezien.

Edo
is de hoofdredacteur van Wintersport Magazine maar voelt zich ook prima thuis op het internet

Plaats een reactie

Ja soort van…afgelopen week wilde wij een hele lange file van Basel naar Bern omzeilen. In plaats van de autotrein bij Kandersteg te pakken besloten we de trein bij Realp te pakken. De navi gaf ook geen file aan. Ook niet dat de wachttijd 5 uur was…ipv 2 uur bij Kandersteg. Dit vond ik wel heel dom van onszelf. Je moet natuurlijk altijd even op de website van BLS kijken voor die wachttijden. Wel 5 uur lang in de zon gestaan in een prachtige omgeving en er hartelijk om kunnen lachen.

Of die collega die dacht dat ze in de winter de Stelviopas kon nemen om naar Bormio te rijden…

Life is what happens while you were checking your phone

Ons gehuurde huisje was het laatste stukje van het weggetje waar de sneeuw geruimd werd. Op zowel zaterdag als zondag kwamen er twee auto’s met jongeren tot bij ons rijden, om vervolgens te vragen of wij wisten hoe je naar hun huisje moesten komen… zeker een feestje, haha.
Op Google Maps was inderdaad niet aangeven welke van deze weggetjes (eigenlijk meer gedeelde opritten) sneeuw vrij was en welke niet,

Paar jaar geleden wilde Apple Maps mij over een ‘weg’ sturen, die al sinds de jaren veertig niet meer onderhouden wordt, meerdere bruggen zijn weg geslagen, diepe erosie sporen en en modder.
Gelukkig kende ik die ‘weg’ van het mountainbiken…

Dat is inmiddels wel gecorrigeerd.

En deze kostte me bijna mijn huwelijk:
3 jaar geleden hadden we een reservering voor de veerboot naar Vancouver eiland in Canada. Omdat die zomers erg druk is, en met de dakkoffer niet alle plekken op de veerboot een optie zijn, belangrijk dat we een reservering hadden.

Die was ‘s ochtends vrij vroeg, dus hadden we een motel kamer een paar honderd meter verderop geboekt.
‘s Ochtends dus in de auto gestapt, Google de weg naar de ‘BC Ferries’ gevraagd. 2 minuten later stonden we voor de trap naar het passagiers gebouw. En naast een hoog hek waar aan de andere kant de rijbanen om de veerboot op te rijden lagen….

null

Dus, reden we weg van het water, langs de Doorgaande weg die naar de veerboot leidde. Eerste oprit er op, over de weg en invoegen, terug richting de boot. Dichterbij, bleken de rijbanen naar de veerboot nu aan de andere kant van een betonnen scheiding te liggen, dus reden we nu weer de boot voorbij, ditmaal in de andere richting.
Na twee rondjes, bleek dat je twee afritten de ‘verkeerde kant’ op moest rijden om de afrit naar de veerboot te kunnen nemen.
Gelukkig voor ons had de volgende boot nog plek voor ons 😭

null

*bericht bewerkt door Slim op 08 mrt 2022 03:55

In Noorwegen een keer in de zomer. De weg die tomtom aangaf werd steeds een beetje smaller, minder verhard, steiler en meer overwoekerd. Toen zijn we op een gegeven moment maar omgekeerd om de weg te vragen. Die man aan wie ik de weg vroeg, vertelde dat daar wel vaker mensen verkeerd reden.

Plaats een reactie