Jungholz test HVO-diesel voor pistenbully's
Het Oostenrijkse skigebied Jungholz test dit hele seizoen de fossielvrije brandstofsoort HVO voor haar pistenbully’s. Deze brandstof, ook wel blauwe diesel genoemd, stoot tot 90% minder CO2 uit dan gewone diesel. Aan het eind van het seizoen wordt bekeken of het skigebied definitief overstapt op de nieuwe brandstof.
Kässbohrer schakelt over
Eerder meldden we al dat de firma Kässbohrer, de fabrikant van het merk Pistenbully, vanaf dit jaar alleen nog maar pistevoertuigen maakt die rijden op deze brandstof, genaamd Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). HVO is een fossielvrij restproduct van verschillende afval- en resttromen dat wordt omgezet in dieselolie waardoor tot 90% minder CO2 wordt uitgestoten dan bij gewone diesel. Een ander voordeel is dat de dieselmotor nauwelijks hoeft te worden omgebouwd.
Een seizoen lang testen
Jungholz is een van de eerste skigebieden die het product HVO een seizoen lang test. Alle Pistenbully’s worden deze winter met alleen HVO getankt waarbij de prestaties uitvoerig worden gemonitord. Of deze brandstof, met op papier betere prestaties dan gewone diesel, zich in de praktijk bewijst zal aan het eind van het seizoen blijken als de resultaten bekend worden gemaakt.
Gerelateerde weblogs
Er zal net zoveel CO2 de uitlaat uit gaan als bij gewone diesel. Alleen op papier telt dit niet mee omdat er zogenaamde natuurlijke reststromen voor gebruikt zijn. Echter worden hoogcalorische reststromen sowieso gebruikt om energie mee op te wekken en komt het gewoon als CO2 weer in de atmosfeer.
Het is hetzelfde als biomassa, op papier CO2 neutraal…
Precies, vestzak, broekzak verhaal…