Nadelen van Livigno?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Livigno

In december voor de eerste keer gaan skiën met de brede familie en dit is me goed bevallen (niet altijd even gracieus, vandaar mijn nickname).

Zo goed zelfs dat ik zelf eens mijn huiswerk gemaakt heb voor volgend jaar en daarbij kwam Livigno al snel in het vizier.

Sneeuwzeker, weinig drukte, goedkoop (heb alleszins verschoten van hoe goedkoop sommige hotels zijn en ook voor de skipassen steken we al €200 op zak ivm Portes du Soleil), Italië (wij zijn Italofielen: taal, eten, wijn, de mensen,…), belastingvrij (al is dat op luchthavens een dikke grap), geschikt voor beginners (moi) en gevorderden (mijn oudste zoon dus),…

Het enige nadeel dat ik tegen gekomen ben is de bereikbaarheid. Dat kan toch niet? Er moet toch nog ergens een addertje onder het gras zitten?

Nadeel is volgens mij echt vooral die bereikbaarheid; maar er is in december weinig zon. Dus als het koud is, dan is het in hoge gebieden vaak gelijk echt guur in die periodes. Hoe erg dat in Livigno is, dat weet ik niet. Ik lees even mee, zou graag ook een keer naar Livigno gaan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In principe is Livigno eerder een bestemming voor het tweede gedeelte van het seizoen, vanwege de sneeuwzekerheid en de hogere ligging.

@dan58 een vraag voor jou, jij bent Livigno-liefhebber. ;)

Maar ik denk idd de bereikbaarheid.

Bla, bla, bla.

Het is maar net wat je zelf belangrijk vindt. Sommige mensen zouden bijvoorbeeld veel après-ski een voordeel vinden en anderen een nadeel. Ik heb mensen over livigno wel eens als nadeel horen noemen dat het gebied niet helemaal aaneengesloten is, maar eigenlijk uit twee grote deelgebieden bestaat. Ook ligt het allemaal op de zelfde twee bergflanken, waardoor je weinig afwisseling hebt qua omgeving en het zich ook niet echt leent voor het maken van tochten.

In principe is Livigno eerder een bestemming voor het tweede gedeelte van het seizoen, vanwege de sneeuwzekerheid en de hogere ligging.

Mathijs! op 03 jan 2023 11:59

Ook begin seizoen? Dit jaar naar Avoriaz gaan skiën in december en was op zeker moment een van de weinige gebieden waar je nog kon skiën, met zelfs wachttijden tot 2,5 uur (Proclou lift), zou geweldig zijn om die dagjesmensen niet te hebben. Ligt op ongeveer dezelfde hoogte als Livigno.

Het is maar net wat je zelf belangrijk vindt. Sommige mensen zouden bijvoorbeeld veel après-ski een voordeel vinden en anderen een nadeel.

Olafski op 03 jan 2023 12:59

Dat heb ik ook ergens gelezen, dat er dronken en lallende mensen rond lopen en je best niet in de hoofdstraat boekt.

Ik heb mensen over livigno wel eens als nadeel horen noemen dat het gebied niet helemaal aaneengesloten is, maar eigenlijk uit twee grote deelgebieden bestaat.

Olafski op 03 jan 2023 12:59

Op zich kan ik daar doorheen kijken, zeker omdat we van plan zijn om een hapje te gaan eten in het dorp ober de middagen en dan is een bus snel genomen.

Wat ik me afvraag is of binnen het Mottolino en Caresello gebied alle pistes goed verbonden zijn, bvb tussen lift 22 en 23 zie ik een skiweg als link, maar is dat een beetje doenbaar?

Liften 20,21 en 22 zijn eigenlijk een mini-beginnersgebiedje. In de praktijk nooit geweest.
Normaal vertrek je 's morgens steeds van de Carrosello of van de Livigno Centro Tagliede gondel, afhankelijk van waar je verblijft. In de namiddag naar de overkant naar de Mottolino.

Nadelen

  • bereikbaarheid
  • het is niet groot genoeg voor kilometervreters
  • tochten maken nauwelijks echt mogelijk
  • 2 kanten die niet verbonden zijn
  • soms irritante oostblokkers

*bericht bewerkt door havana op 09 jan 2023 10:29

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Het is maar net wat je zelf belangrijk vindt. Sommige mensen zouden bijvoorbeeld veel après-ski een voordeel vinden en anderen een nadeel.

Olafski op 03 jan 2023 12:59

Dat heb ik ook ergens gelezen, dat er dronken en lallende mensen rond lopen en je best niet in de hoofdstraat boekt.

King_of_the_Wedge op 03 jan 2023 13:58

Wij zaten er 3 jaar geleden eind februari in hotel Piccolo Tibet (echt fantastisch). Dit hotel zit aan een zijstraat van de hoofdstraat en ik dit totaal niet zo ervaren. Aan de andere kant (zitten wat grotere hotels) vond ik echt saai. Bij de hoofdstraat is het wat levendiger maar lallende mensen heb ik niet gezien.

Ik heb normaal een hekel aan bussen, maar hier was het wel heel goed geregeld! Je bent zo van de ene naar de andere kant, en rijd zo langs alle belangrijke punten!

ij zaten er 3 jaar geleden eind februari in hotel Piccolo Tibet (echt fantastisch). § macgnl op 09 jan 2023 10:38

Ik denk dat dit het grootste nadeel zou kunnen zijn. Gure weersomstandigheden en barre temperaturen vanwege de hoogalpiene, ingesloten ligging.

De bereikbaarheid wordt algemeen genomen beschouwd als een nadeel, maar de afstand in kilometers in gunstiger dan vele, andere bekende skigebieden in Frankrijk of Italië.

De bereikbaarheid is het enige negatieve punt als je zelf wil kunnen bepalen wanneer je naar het dorp rijdt of weer naar huis vertrekt. Zeker als je via de tunnel rijdt moet je hiermee rekening houden dat op wisseldag je enkel in bepaalde blokken het dorp in of uit kan rijden. Lees maar een aantal topics op dit forum.
Ik heb Livigno vooral met Pasen bezocht. Die ene keer dat ik er in februari was, waren de omstandigheden niet berekoud, maar we waren er ook in een milde periode. Dus niet representatief als gemiddelde.
Ik heb me niet gestoord aan de reisweg. In km’s is het voor mij zelfs korter dan naar andere gebruikelijke bestemmingen in Oostenrijk, Italië of Frankrijk. ik nam ook de Vereinatunnel met de trein dus je moet je ook kunnen stellen in het feit dat je ook daar moet wachten tot je op de trein kan, net zoals al aan de tunnel. Soms lukt dit snel, soms sta je langer iets langer stil.

Skiën van lift 20-23 heb ik niet gedaan. Wij verbleven in een hotel aan de andere kant. 1 keer aan lift 9, 1 keer aan lift 18 en konden telkens via piste naar de Carrosello. 1 keer verbleven we de andere kant, vlakbij Teolalift. Op onze locaties nooit last gehad van lawaai of luidruchtige après-ski. En verbindingen met de bus gaan vlot eenmaal je weet hoe ze rijden. Soms kruisen de kleurcodes en richtingspijlen van de buslijnen elkaar op het plannetje en was het even wennen. Maar al bij al ging het vlot.

Ook geen enkele keer last gehad van lawaai, maar we sliepen niet in de ‘hoofdstraat’. Daar was het gezellig druk, maar nooit zoals je het in Ischgl wel eens tegenkomt.

Net een kennis met 50+ skijaren op de teller (minstens één week per jaar, soms meerdere, ook toerski, verschillende landen in EU en gebieden in VS. Zéér ervaren dus).

Vergevorderde skiër (maar geen expert racer bijvoorbeeld).
Hij vond Livigno weinig spectaculair ondanks alles wat iedereen erover schrijft. Idd alles op twee flanken, verbinding daartussen niet slecht.
Weinig ski kilometers en ook allen naast mekaar liggend, tochten niet mogelijk.
Houd met skipas prijs rekening dat Portes du Soleil vele malen groter is dan Livigno. 580km vs 115km volgens deze website; vandaar ook verklaring in prijsverschil.
Maar euh €200 besparing? Voor alle leden van je groep samen dan?
PdS is €292.5 voor 6d in hoogseizoen (online aankoop), Livigno komt op €291 voor 6d.

Gigantisch dure hotels, maar dat ligt vooral aan hun laattijdig boeken en de kerstperiode; dus daar minder info over.
Eten viel best mee qua prijs.

Bereikbaarheid met treintje en tunnel idd een probleem als je pech hebt. Ook heel duur, al gauw €130 en dus het taksvrije voordeel ben je snel kwijt (tenzij je gaat om er te shoppen?).

Het is o zo hard genieten.

@King_of_the_Wedge F.ck die underscore

++++ voor @Matthijs en @Havana

Voor mij :

alle pistes zijn GOED verbonden
2 zijden van Livigno ZEER goed geregeld met continue busverbinding
Bereikbaarheid GEEN probleem voor mij, ik rijd graag, doe wel NIET aan geklooi met treintje, wegen zijn goed via de gekende routes( zie elders in dit topic)
Wel opletten op zaterdag wisseldag met 't 1- richtingsverkeer, op bepaalde uren naar L en andere uren uit L ( zie elders in dit topic
Tweede week van paasvakantie GRATIS skipassen.
Voor mij ieder jaar een tweede week ski te Livigno met de kleindochters…Toppie

Born to run. B.S.

@King_of_the_Wedge F.ck die underscore

++++ voor @Matthijs en @Havana

Tweede week van paasvakantie GRATIS skipassen.

dan58 op 10 jan 2023 19:51

Zijn die gratis skipassen ook geen gigantische gok? Eind april, is de kans dan niet groot dat je vakantie bestaat uit taxfree te gaan shoppen ipv skiën?

Plaats een reactie