surenberg/ winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

De Schneewittchenhang gaat ook hard. Ongelooflijk wat ze bij deze verbinding tussen de Bremberg en de Kappe hebben gedaan. Dwars over de piste liep een langlaufloipe; die laten ze voortaan via een tunnel onder de piste door laufen(!), de ruim 1 km lange piste zelf gaat met een skibrug over de Bundesstrasse(!).
De Kappeliften worden waarschijnlijk volgend jaar (13/14) vervangen door nieuwe stoeltjesliften, waarbij de Kappe-Slalomhanglift zeker niet tot de Daubermühle kan worden doorgetrokken i.v.m. Naturschutz. Ze maaien wel hele bergruggen om voor afzichtelijke windmolens, maar dit mag dan weer niet.
Ook de verbinding met de Postwiese in Neuastenberg lijkt binnen enkele jaren gerealiseerd te worden via waarschijnlijk 2 nieuwe stoeltjesliften vanaf de Kappe

Sneeuw ligt er in Winterberg doorgaans nagenoeg zeker tussen 20 december en 10 maart, daarbij aangetekend dat het vorig jaar pas begin januari goed werd, maar er ook eens per 2 of 3 jaren al vanaf medio november geskiet kan worden. Vanaf midden januari is het gebied nagenoeg sneeuwzeker met minstens 15 geopende pistes.

hoi gast204 Weet jij al wat voor liften dat worden op de kappe volgend jaar. En als de de verbinding met de postweise er is hoeveel km piste heb je dan

De liften voor de Kappe zijn nog niet bekend. Ik vermoed (maar kan daar geen enkele zekerheid over geven) dat de Käppchenlift een 4-zitter wordt en de Slalomhang een 6- of 8-zitter. Wel zeker is dat de Käppchenlift bij vervanging naar beneden doorgetrokken wordt en dat de lopende band die nu onder de Käppchenlift als verbinding wordt aangelegd verhuist naar de linkerkant van de Käppchenpiste, daar waar Skischool Der Brabander les gaf. De skischool gaar wrs. op de Schneewittchenhang lesgeven, ter hoogte van het Kletterwald, waar in de zomer 4 leraren van de skischool ook werken.

Nu heeft Winterberg ca. 25 km piste (was 22 km) op ca. 35 pistes, met Neuastenberg er bij wordt dat in totaal tegen de 40 km op ongeveer 55 pistes. Het wordt ook niet voor niets het Ischgl van Nordrhein-Westfalen genoemd, met de vele moderne liften. Jammer alleen dat het hoogteverschil bij maximaal 190 meter blijft steken en bij de meeste pistes rond de 100 meter blijft hangen. Voor kinderen en beginners is dat echter wel heel prettig. Bij een verbinding naar Neuastenberg komt er nog een zeer pittige zwarte piste bij, terwijl er in Neuastenberg ook voor gevorderden al een paar stevige liggen.

De liften voor de Kappe zijn nog niet bekend. Ik vermoed (maar kan daar geen enkele zekerheid over geven) dat de Käppchenlift een 4-zitter wordt en de Slalomhang een 6- of 8-zitter. Wel zeker is dat de Käppchenlift bij vervanging naar beneden doorgetrokken wordt en dat de lopende band die nu onder de Käppchenlift als verbinding wordt aangelegd verhuist naar de linkerkant van de Käppchenpiste, daar waar Skischool Der Brabander les gaf. De skischool gaar wrs. op de Schneewittchenhang lesgeven, ter hoogte van het Kletterwald, waar in de zomer 4 leraren van de skischool ook werken.
Nu heeft Winterberg ca. 25 km piste (was 22 km) op ca. 35 pistes, met Neuastenberg er bij wordt dat in totaal tegen de 40 km op ongeveer 55 pistes. Het wordt ook niet voor niets het Ischgl van Nordrhein-Westfalen genoemd, met de vele moderne liften. Jammer alleen dat het hoogteverschil bij maximaal 190 meter blijft steken en bij de meeste pistes rond de 100 meter blijft hangen. Voor kinderen en beginners is dat echter wel heel prettig. Bij een verbinding naar Neuastenberg komt er nog een zeer pittige zwarte piste bij, terwijl er in Neuastenberg ook voor gevorderden al een paar stevige liggen.

Gast204 op 3 sep. 2012 11:47

Ik verwacht eerder een verbinding met Altastenberg, dan met Neuastenberg, of zit ik daar fout? Ik hoop echt met heel mijn hart dat men, wellicht volgend jaar al, een lift gaat creëren vanaf het nieuwe dalstation (of nog iets verder het dal in) van de Schneewittchenlift (die men nu aan het bouwen is), naar de top van de Kahler Asten. Dat zou echt geweldig zijn:

null

null

En met mogelijke afdalingsvarianten (zal er wel een skibrug over de weg moeten komen):

null

Even a bad day skiing is better then a good day at work

heb gelezen dat deze varianten niet kunnen dit schijnt beschermd natuur gebied te zijn.

@Gast204: Of de liften op de Kappe volgend jaar worden vervangen is nog maar de vraag. Dan moet dit jaar de inkomsten een stuk beter verlopen met de nieuwe verbinding.

Overigens ziet het er voor Willingen niet allemaal zo goed uit. Een investeerder die de sneeuwkanonnen op de Köhlerhagen heeft gefinancieerd stapt wellicht er weer uit, vanwege oneenigheid. Dit kan betekenen dat de Köhlerhagen in het aankomende seizoen het wellicht zonder kunstsneeuw moet doen. Dat kan een totale ramp worden voor dat deel van het skigebied.

@thomas
Over een verbinding met Altastenberg hoor ik niemand in Winterberg, met Neuastenberg des te meer en concreet met waar de liften moeten komen. De verbinding loopt niet over de Kahler Asten, maar onderlangs de B480

@frans
De zomer was sterk, na een slecht begin in juli, op de Kappe. Er zit weer wat vlees op de botten en Brinkmann (eign.) kennende wordt dat zeer snel geinvesteerd.

@thomas
Over een verbinding met Altastenberg hoor ik niemand in Winterberg, met Neuastenberg des te meer en concreet met waar de liften moeten komen. De verbinding loopt niet over de Kahler Asten, maar onderlangs de B480

Gast938 op 4 sep. 2012 16:54

Ok, bedankt voor de info. Ik begreep ook dat mijn idee betreffende de Kahler Asten luchtfietserij is wegens beschermde natuur. Enorm jammer want het biedt de kans op prachtige afdalingen. Onderlangs de B 480 is ook weinig spannend helaas.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas,
Nou weinig spannend? Daar komen toch ook een paar zeer steile zwarte pistes bij te liggen, voor zover ik kan overzien.

@Thomas,
Nou weinig spannend? Daar komen toch ook een paar zeer steile zwarte pistes bij te liggen, voor zover ik kan overzien.

Gast938 op 5 sep. 2012 11:04

Ik denk dat maar net is hoe de verbinding wordt aangelegd. Als men direct vanaf de Kappe aan de zuidkant naar beneden gaat dan zou het spectaculair kunnen worden. Echter, een op het zuiden, steil gelegen helling is weinig betrouwbaar qua sneeuwzekerheid. Tevens weet ik niet of daar onderin het dalletje nog beschermd stuk natuur aanwezig is.
Laten we het in ieder geval hopen! Ik heb het gevoel dat Winterberg erg veel uitbreidingen pleegt voor beginnende skiërs, gezien daar ook hun grootste winstmarge zit. Echter zou een dergelijke uitbreiding naar Neuastenberg, met een zuidhelling op de Kappe de beste keuze zijn, in mijn ogen uiteraard, die zij zouden kunnen doen!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@M: Nee die overzichtskaart kan je rustig in de prullenbak gooien. Het zal wellicht wel de officiële kaart worden van Winterberg, maar zeker rondom de Sürenberg mist het nodige. Bovendien zijn de verhoudingen nu helemaal weg. Het wordt eens tijd dat Winterberg een nieuwe pistenkaart gaat ontwikkelen. Op het alpinforum is de nieuwe kaart van skiresort.de ook al flink bekritiseerd.

Voor de geïnteresseerden: Sinds vandaag staat ook weer een nieuwe fotoserie online op het alpinforum. Zie ook: http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=100&t=43…

P.S. Graag géén foto’s meer van alpinforum.com op wintersporters.nl kopiëren. Op alle berichten van dat forum rust auteursrecht en mogen zonder toestemming van de desbetreffende gebruiker niet elders worden gepubliceerd.

@M: Nee die overzichtskaart kan je rustig in de prullenbak gooien. Het zal wellicht wel de officiële kaart worden van Winterberg, maar zeker rondom de Sürenberg mist het nodige. Bovendien zijn de verhoudingen nu helemaal weg. Het wordt eens tijd dat Winterberg een nieuwe pistenkaart gaat ontwikkelen. Op het alpinforum is de nieuwe kaart van skiresort.de ook al flink bekritiseerd.
Voor de geïnteresseerden: Sinds vandaag staat ook weer een nieuwe fotoserie online op het alpinforum. Zie ook: http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=100&…
P.S. Graag géén foto’s meer van alpinforum.com op wintersporters.nl kopiëren. Op alle berichten van dat forum rust auteursrecht en mogen zonder toestemming van de desbetreffende gebruiker niet elders worden gepubliceerd.

Frans op 8 sep. 2012 20:55

Frans, foto’s deeplinken is niet publiceren. Auteursrecht kan derhalve niet worden geclaimd.

@Gast365: Regelrechte onzin. Hotlinken is een vorm van herpublicatie en dit is zowel volgens Nederlands als Duits recht verboden. Daarmee wordt het auteursrecht wel degelijk geschonden!

Het gaat mij in dit geval voornamelijk om een stukje respect. Net zoals achter wintersporters.nl schuilt achter alpinforum.com een nog grotere gemotiveerde community die met elkaar veel moeite nemen om content te verzamelen en op te bouwen. Dan is het natuurlijk respectloos om zomaar data te ‘stelen’. Andersom kan men ook niet zomaar data van wintersporters.nl aftrekken.

Beste Frans ik lees graag vaak je inleg, maar Ik ben het niet helemaal met je eens. met hotlinken wordt meer bedoeld dat je complete content van een site in je eigen site plaatst om meer verkeer te genereren. Dat gebeurt hier niet. Wel was een bron vermelding gepast. mee eens.

Daarnaast “auteursrechtelijkheid” vindt ik een zwaar overdreven term. Degene die die foto’s plaatst op internet doet dat met volle verstand dat zijn foto’s door iedereen onbeperkt gezien kunnen worden. En hoopt daarmee het brede publiek te dienen. Daarbij komt dat deze site hetzelfde onderwerp hanteert en alleen een aanvulling is voor de auteurs zijn eigen bedoeling. Hier ondervindt de auteur geen aantoonbare schade van. Mocht materiaal misbruikt worden voor eigen financieel gewin, of op grond van andere aspecten zoals laster etc…dan heeft de auteur zeker een zaak.
Zijn ALLE skikaarten hier op deze site wel met goedkeuring van allen betrokkenen gepubliceerd?

Ik weet dat de wet in elkaar zit zoals jij ook stelt, maar ik vindt vele wetten (niet alle) rond auteursrechtelijkheid zoizo de grootste flauwekul van de laatste jaren. Wil je iets voor jezelf houden? beschermen? gooi het dan niet op internet. maar goed dat is offtopic.

Bedankt verder voor je goede inleg over winterberg!

@martijn: Diverse wetten over auteursrecht zijn inderdaad doorgeschoten de laatste jaren, maar helaas kunnen we daar niks aan veranderen. Diverse rechtbanken hebben al uitgewezen dat het hotlinken van foto’s hetzelfde is als herpublicatie. Dit geldt ook voor fora. Op skikaarten zit een andere vorm van auteursrecht en die mogen min of meer vrij worden gedeeld. Echter ook op alle foto’s van wintersporters.nl zit auteursrecht en die heeft men te respecteren. Lees voor meer informatie wikipedia er maar op na.

Eigen foto’s en/of vrij materiaal kunnen natuurlijk hier graag gepost worden! Pak je camera rij naar het Sauerland en maak foto’s is in dit geval het devies! :)

Graag on-topic blijven een auteursrecht topic hoeft hier niet uitgevochten te worden ;-) (Want ligt vaak nog veel gecompliceerder, en dat hoort niet in een winterberg forum thuis)

Click. Click. Peace

Eigen foto’s en/of vrij materiaal kunnen natuurlijk hier graag gepost worden! Pak je camera rij naar het Sauerland en maak foto’s is in dit geval het devies!

Nou nou komt dat even goed uit… ik vertrek vanmiddag naar het sauerland… zal zoveel mogelijk foto’s/video’s maken van nieuwe lift installaties/pistes… Hoeven we niets meer te jatten van andere site’s :-)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Kunnen we dit pisteplan serieus nemen: http://www.skiresort.de/skigebiet/winterbergskiliftkarussell…

M op 7 sep. 2012 19:52

Ook al klopt ie niet volledig volgens bovenstaande, ik heb in ieder geval een beter beeld gekregen van de uitbreidingen. Al die bergnamen en liftnummers zegt me vrij weinig, terwijl als ik het zo op de kaart zie wel snap ;) Ook ik zit van het weekend in Winterberg, zal ook eens wat foto’s maken.

Goed bezig mannen! Ik ben benieuwd naar het resultaat. Het zal je opvallen dat het skigebied toch best groot is als je een complete ronde moet lopen. ;)

Overigens zal het Landalpark ook nog een extra sleeplift krijgen. Die zal ervoor zorgen dat iedereen vanuit het Landalpark makkelijk en snel in het skigebied terecht kan komen.

Alle nieuwe pistes zullen bovendien besneeuwd worden, maar blijven 's avonds wel dicht.

zie hier. De nieuwe verbindings piste en lift van de Bremberg naar de Kappe. De Slalomhang wordt nu ineens goed bereikbaar!! lijkt mij zowieso een zeer mooie rode piste te worden. De ingang is als je de sesselbahn Bembrgkopf 1 lift uitkomt.zie pistemap http://www.skiliftkarussell.de/skigebiet/panorama-karte.html… Dan linksaf de nieuwe piste op

De eerste foto’s zijn vanaf de Kappe genomen. er komt een ski brug over de weg heen.

null

null

null

null

null

null

nu halverwege de piste/lift naar beneden gekeken… Op de achtergrond de Kappe.

null

null

null

halverwege naar boven gekeken. de brug waar de langlaufers onder doorgaan is goed te zien.

null

Bovenaan de nieuwe piste en lift. Het wordt weer een stoeltjeslift.

null

null

null

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.
If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

De werkzaamheden bij het Landal Park tussen de bomen zie je liftpalen staan. Dit lijken mij palen van een nieuwe stoeltjeslift?

null

null

dit ligt net naast het landal park. geen idee of het een piste of lift word… (of beide)

null

null

null

null

Dit lijkt mij het dalstation van een nieuwe stoeltjeslift…

null

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

29 september en 30 september wordt er flink gewerkt aan de ski brug, weg is dan afgesloten

http://www.facebook.com/winterberg/posts/10151049882781689…

Dan wordt Winterberg echt een leuk gebied voor langer dan een weekend! Dat ik hier op m’n site http://hotelwinterberg.net binnenkort een artikeltje over ga schrijven!

dag iedereen,

Op de facebook pagina staan actuele foto’s van bremberg kappe verbinding.
Wat mij opviel is dat het een zeer hoge stoeltjeslift word vooral bij het stukje wat over de weg gaat

Ik kom net van de Kappe en ik ben benieuwd of het voor de sneeuw allemaal afkomt. Ik zal het wel even in de gaten houden. Belooft allemaal wel erg mooi te worden hier. En ik kan niet wachten tot de eerste sneeuw valt! Ik woon overigens in Medebach. Nog meer mensen op dit forum die daar wonen?

hoi iedereen,

Er staan weer nieuwe foto’s op alpineforum. Schiet echt mooi op, het bergstation van de bremberg is al zo goed als klaar. Op de surenberg moet nog veel gebeuren. Maar ik las op de site dat ze morgen met de stations gaan beginnen.

We zullen afwachten.
gr Roel

Plaats een reactie