Sneeuwsituatie Winterberg en omstreken (22/23)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg, Willingen - Ettelsberg, Postwiese - Neuastenberg, Skikarussell Altastenberg, Homberg Züschen en Bödefeld - Hunau

De temperaturen dreigen op de wat langere termijn voor het eerst weer flink onder het vriespunt te gaan zakken in het Sauerland. Het word weer tijd voor de eerste voorpret en hopen dat de koude door gaat zetten zodat er een begin kan worden gemaakt met het nieuwe winterseizoen door een eerste laag kunstsneeuw te maken.

null

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 08 feb 2023 07:51

Born to Ride

Een beetje vroeg maar goed om alvast een topic te starten. Die verwachting mag je trouwens met een korreltje zout nemen. Over de hele linie laten de weermodellen nog vrijwel geen winterse mogelijkheden zien. Wel lijkt de vastgeroeste boterzachte zuidelijke stroming over pakweg een week plaats te maken voor een minder zachte westelijke stroming. Dan maar weer eens verder kijken.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Over een maand hebben ze al een world cup snowboarden in Winterberg, en een week daarvoor doen ze de pistecheck. Dus zo heel veel te vroeg komt dit topic niet. Daarnaast, als je op de webcam van de Rauher Busch kijkt zie je toch al weer een redelijk indrukwekkend aantal hopen “sneeuw” uit de sneeuwfabriek liggen…

Dat weerkaartje ziet er goed uit, hopen🤞 (al zie ik het in mijn eigen apps niet terug)

Paar vragen aan de paar winterberg guru’s hier:

  • Is er eigenlijk een ‘‘reguliere’’ opening waar ze nu op richten nu ze met de icemakers de volledige as kunnen besneeuwen (ijzen😁). Of is het puur afhankelijk van de weersvooruitzichten zoals voorheen?
  • Ik zit te kijken voor het weekend (do-za) van 10 december. Ik zag dat er dan een woldcup snowboard gepland stond, hoeveel drukker dan normaal moet ik het dan verwachten, ik ben van plan om vrijdag en zaterdag (totdat evt drukte te veel wordt) te gaan skiën.

Dat weerkaartje ziet er goed uit, hopen🤞 (al zie ik het in mijn eigen apps niet terug)

Amelm op 10 nov 2022 11:32

Het is een bijzondere setting waar het Amerikaanse model al een paar runs mee komt. Vrij zachte westenwinden boven West- en Midden-Europa, maar koude oostenwinden boven Zuid-Scandinavië. De grens tussen beide luchtsoorten is scherp en schuift nogal.

null

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Dat worden een paar leuke dagen zo qua weer. Waarschijnlijk gaan ook in ieder geval op de pistes met snowmakers zoals de poppenberg en rauher busch de sneeuwkanonnen weer voor het eerst aan.

null

Born to Ride

Eerste sneeuwvlokken dwarrelen. Het lijkt echter beperkt te blijven tot een cosmetisch laagje.
Wellicht kunnen de sneeuwkanonnen zo’n 24 uur redelijk effectief draaien bij -6°C
De vroege start van 27 november vorig jaar zit er nu niet in.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

In zowel winterberg als neuastenberg draaien nagenoeg alle sneeuwkanonnen. Ze willen optimaal profiteren van de huidige kou. Aangezien de lage luchtvochtigheid in combinatie met matige vorst (<-5°) zorgt voor optimale omstandigheden om te besneeuwen.

null

null

Born to Ride

null
null

Dit komt wel goed dit seizoen!

null

Mooi laagje in winterberg

Tot morgenochtend rond 10 uur kan er besneeuwd worden bij -4 tot -6°C, met vanavond en vannacht meer effectiviteit door een lagere dauwpunt-temperatuur. In de middag komt er warmer weer aan met boven 700-750 meter overwegend sneeuwval. Zo’n 15 centimeter tot dinsdag zit er wel in.
Beneden 700,-750 meter zal de sneeuw snel weer verdwijnen.

Een opening van het seizoen zie ik nog niet zo snel, maar er zit genoeg spanning in de weerkaarten, waardoor niks uit te sluiten is eind volgende week!
https://wetterstationen.meteomedia.de/station=104270&wahl=vo…

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 19 nov 2022 14:27

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik blijf het in de gaten houden. Dagje winterberg voor de kerstvakantie is altijd leuk.

null
null
null
null

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Flinke bergen al

Kahler Asten nu -5,8°C bij slechts 52% RV, dat geeft een dauwpunt van -13,4°C = alle sneeuwregisters vol open!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Het is nog wat beter zelfs, al stijgt de temperatuur al wel weer geleidelijk.

null

Born to Ride

Zo, in de loop van de week lijken de temperaturen lekker onder het vriespunt te gaan zakken om daar voorlopig niet meer bovenuit te komen. Met name in de nachten zal er weer zeer regelmatig besneeuwd kunnen worden. Als dit allemaal een beetje uit gaat komen zal in het weekend van 10 december het overgrote deel van het gebied kunnen openen.

null

Born to Ride

Zo, in de loop van de week lijken de temperaturen lekker onder het vriespunt te gaan zakken om daar voorlopig niet meer bovenuit te komen. Met name in de nachten zal er weer zeer regelmatig besneeuwd kunnen worden. Als dit allemaal een beetje uit gaat komen zal in het weekend van 10 december het overgrote deel van het gebied kunnen openen.

Matthias123 op 28 nov 2022 07:25

Ik ben heel benieuwd Matthias. Ik heb het weekend van 10 december vanaf de vrijdag geboekt en hoop dat zo veel mogelijk open is. Hoe ver voor dat weekend zullen er pistes open zijn denk je? Ze wilden eerder proberen de eerste pistes open te hebben op de 3e toch, maar gok dat dat eerder pas weekend erna zal zijn. Mochten ze echter pas op zaterdag i.p.v. vrijdag open gaan weet ik niet of het loont voor mij omdat het juist op een vrijdag lekker rustig is.

Vraag ook voor @Harry(Winterberg)

*bericht bewerkt door Amelm op 28 nov 2022 10:52

De pistes die ze op 3 december willen openen zijn alleen de pistes met snowmakers. Dus dat zijn poppenberg, bure-herloh en rauher busch. Het weekend van de 10e zal, mits het dus regelmatig gaat vriezen en ze dus voldoende kunnen besneeuwen de hoofdas wel volledig open zijn.

Born to Ride

Momenteel worden de eerste pistes geprepareerd, vanaf vrijdag openen Rauher busch en de poppenberg. Vanaf dit weekend gaat er zoals het er nu naar uitziet volop kunstsneeuw geproduceerd kunnen worden, naar verwachting zullen dus snel meer pistes volgen.

null

Born to Ride

Lekker! Ons traditionele tripje in januari duurt toch ook niet zo lang meer :)

De traditionele voorpret op de voorpret van de skivakantie (te weten, het jaarlijkse ski-uitje naar Winterberg) kan weer beginnen.

Laat maar komen, we gaan weer met genoegen naar de webcams kijken.

De temperatuur is weer flink gezakt, het is begonnen met sneeuwen en op de sonnenhang in Willingen zijn de eerste kanonnen net aangezet. Winterberg en de rest van de gebieden zullen in de loop van de dag snel volgen met het besneeuwen van de pistes.

null

*bericht bewerkt door Matthias123 op 02 dec 2022 10:25

Born to Ride

De temperatuur is weer flink gezakt, het is begonnen met sneeuwen en op de sonnenhang in Willingen zijn de eerste kanonnen net aangezet. Winterberg en de rest van de gebieden zullen in de loop van de dag snel volgen met het besneeuwen van de pistes.

null

Matthias123 op 02 dec 2022 10:25

Toch valt het erg tegen wat ze hebben aangezet in Winterberg, zullen ze de moeite niet doen gezien ze niet continu kunnen produceren of wordt het avondwerk?

De temperatuur is weer flink gezakt, het is begonnen met sneeuwen en op de sonnenhang in Willingen zijn de eerste kanonnen net aangezet. Winterberg en de rest van de gebieden zullen in de loop van de dag snel volgen met het besneeuwen van de pistes.

null

Matthias123 op 02 dec 2022 10:25

Toch valt het erg tegen wat ze hebben aangezet in Winterberg, zullen ze de moeite niet doen gezien ze niet continu kunnen produceren of wordt het avondwerk?

tom.vdlinden op 02 dec 2022 15:10

Het punt is dat het vandaag overdag in absoluut grensbereik was. Het was zo rond de -3 met hele hoge luchtvochtigheid. Het kost dus heel veel energie om een beetje sneeuw te produceren. Zeker gezien het vannacht en de komende dagen een stuk kouder is zullen ze daar op wachten. Al zijn ze in Neuastenberg, Altastenberg en op de Sahnehang wel volop aan het produceren. In Winterberg draaien eigenlijk alleen de kanonnen op Bure Herloh, maar dat zal zijn omdat ze daar zo snel mogelijk de verbinding willen maken tussen de open pistes van Rauher busch en de Poppenberg. Op Bure herloh staan namelijk naast de sneeuwkanonnen ook de snowmakers te draaien. Mogelijk kan die morgen al open.

Born to Ride

De temperatuur is weer flink gezakt, het is begonnen met sneeuwen en op de sonnenhang in Willingen zijn de eerste kanonnen net aangezet. Winterberg en de rest van de gebieden zullen in de loop van de dag snel volgen met het besneeuwen van de pistes.

null

Matthias123 op 02 dec 2022 10:25

Toch valt het erg tegen wat ze hebben aangezet in Winterberg, zullen ze de moeite niet doen gezien ze niet continu kunnen produceren of wordt het avondwerk?

tom.vdlinden op 02 dec 2022 15:10

Het punt is dat het vandaag overdag in absoluut grensbereik was. Het was zo rond de -3 met hele hoge luchtvochtigheid. Het kost dus heel veel energie om een beetje sneeuw te produceren. Zeker gezien het vannacht en de komende dagen een stuk kouder is zullen ze daar op wachten. Al zijn ze in Neuastenberg, Altastenberg en op de Sahnehang wel volop aan het produceren. In Winterberg draaien eigenlijk alleen de kanonnen op Bure Herloh, maar dat zal zijn omdat ze daar zo snel mogelijk de verbinding willen maken tussen de open pistes van Rauher busch en de Poppenberg. Op Bure herloh staan namelijk naast de sneeuwkanonnen ook de snowmakers te draaien. Mogelijk kan die morgen al open.

Matthias123 op 02 dec 2022 15:17

Zou het mogelijk zijn om na het weekend meerdere liften en piste’s te openen? Ik zit te twijfelen om volgende week een dagje te gaan, maar voor 2/3 piste’s lijkt mij dit een beetje onzin.

Wat is de verwachting?

Wanneer de verwachting van -5°C dit weekend uitkomt, dan denk ik dat de hele as wel open gaat. Kappe wellicht nog niet

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Wanneer de verwachting van -5°C dit weekend uitkomt, dan denk ik dat de hele as wel open gaat. Kappe wellicht nog niet

Harry(Winterberg) op 02 dec 2022 16:31

Zouden ze al wel een poging doen tot produceren van sneeuw op de Kappe? Of is dat geen beginnen aan op dit moment?

Wanneer de verwachting van -5°C dit weekend uitkomt, dan denk ik dat de hele as wel open gaat. Kappe wellicht nog niet

Harry(Winterberg) op 02 dec 2022 16:31

Zouden ze al wel een poging doen tot produceren van sneeuw op de Kappe? Of is dat geen beginnen aan op dit moment?

tom.vdlinden op 02 dec 2022 18:28

Zeker Tom, kijk maar op de webcam!

null

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Wow, het Europese model voorspelt voor maandag 15cm sneeuw in Winterberg. Zie https://kachelmannwetter.com/de/vorhersage/2807788-winterber…

Zit wel echt op de grens tussen sneeuw en regen.

De nieuwe run voor de komende week lijkt weer wat kouder te zijn. Het ziet er naar uit dat alle neerslag als sneeuw zal vallen. Daarnaast heeft het gisteren en vannacht rustig door gesneeuwd en ligt er ook een mooi laagje natuursneeuw. Ondertussen zakt de temperatuur gestaag door en is het onder de -5. In alle nagenoeg alle gebieden in het Sauerland draaien ondertussen de sneeuwkanonnen.

null

Born to Ride

Plaats een reactie