Reportage: de droom van Andermatt

Roel op 02 februari 2022· 15 reacties

Andermatt: nu een hypermodern skigebied
Andermatt: nu een hypermodern skigebied

Wie bij Andermatt nog aan dat verslapen bergdorpje met zijn verouderde skigebied denkt, is al lang niet meer over de Gotthardpas gereden. De afgelopen vijftien jaar heeft het dorp een gigantische metamorfose ondergaan en kreeg het met de SkiArena Andermatt - Sedrun een van de modernste skigebieden van Zwitserland! Hoog tijd voor een kennismaking.

Dit verhaal vind je ook in het boek Sneeuwdromen met reportages uit nog 26 andere skigebieden. Bestel dit 244 pagina’s tellende (hard-cover) boek in onze webshop. Ook leuk als cadeau!

Op sterven na dood

Andermatt ligt in de Gotthardregio in het midden van Zwitserland. Een goed bereikbare plek op het kruispunt van drie bergpassen: de Gotthard-, Furka- en de Oberalppas. Een plek ook waar verschillende culturen samenkomen en maar liefst vier rivieren ontspringen: de Rijn, Reuss, Rhône en Ticino. Een bijzondere ligging dus, met een skigebied dat door de hoge ligging – 1.444 tot 2.961 meter – zeer sneeuwzeker is. Alle randvoorwaarden voor een bloeiende toerisme-industrie zijn daarmee aanwezig. Toch was Andermatt vijftien jaar geleden op sterven na dood.

Dat had alles te maken met bezuinigingen bij het Zwitserse leger. Andermatt had vlakbij het dorp namelijk een wapenarsenaal liggen waar 200 van de 1.200 inwoners werk hadden. Door de afnemende internationale dreiging besloot de regering het complex in 2004 te sluiten. De belangrijkste werkgever van het dal vertrok hierdoor en de economische gevolgen waren desastreus. Het toerisme, dat tot die tijd slechts als bijverdienste werd gezien, kon het inkomensverlies totaal niet opvangen. Bovendien lieten wintersporters het dorp steeds vaker links liggen vanwege het beperkte skigebied en de verouderde liften (freeriders daargelaten, zie kader Freerideberg).

Egyptische mega-investeerder

Alles veranderde toen de Egyptische miljardair Samih Sawiris op het toneel verscheen. Sawiris is het grote brein achter het nu hypermoderne skigebied. Na sluiting van het wapenarsenaal zocht de Zwitserse regering naar nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden, waarna Sawiris in 2005 werd gevraagd een toeristisch concept te bedenken. Deze besloot de uitvoering helemaal in eigen hand te nemen en presenteerde een plan voor een luxueus vakantieresort op het terrein van het voormalige arsenaal. Na aanvankelijke scepsis schaarden de inwoners zich via een referendum massaal (96 procent!) achter het plan. Sawiris kocht de grond en stampte het resort Andermatt Swiss Alps uit de grond. In 2009 ging de eerste schep in de grond en inmiddels staan er meerdere luxueuze hotels en appartementencomplexen, een concert- en congrescentrum, een 18 holes-golfbaan en meerdere chique restaurants en boutiques. Het vlaggenschip van het megaproject is ongetwijfeld The Chedi, een vijfsterrenhotel met 123 exclusieve kamers en suites.

Skigebied groots op de kaart

Daar bleef het niet bij. Sawiris kocht ook het skigebied op en verwezenlijkte het schier onmogelijke. Binnen enkele jaren werd het verouderde skigebied compleet omgebouwd. Sinds 2015 zijn er veertien nieuwe liften gebouwd, een verbinding met het skigebied van Sedrun, moderne besneeuwingsinstallaties en nieuwe bergrestaurants. Alleen al in 2018 werden er 150 miljoen Zwitserse franken in het skigebied gepompt. Het resultaat mag er wezen: de SkiArena Andermatt - Sedrun is met ruim honderd kilometer aan pistes het grootste aaneengesloten gebied van Centraal-Zwitserland en een van de modernste, zo niet hét modernste, in heel Zwitserland.

Andermatt
Het nieuwe skigebied van Andermatt

Perfecte opstapberg

We stappen op bij het dalstation van de Gütsch Express, een van de hagelnieuwe gondelliften van Andermatt. Wat ons opvalt is de perfecte aansluiting op het openbaar vervoer. Het eveneens gloednieuwe stationsgebouw staat pal naast de lift. De trein komt vanuit drie windrichtingen aanrijden en via een tunneltje loop je zo de skilift in. De Gütsch Express is de hoofdentree van het skigebied dat helemaal doorloopt tot aan Sedrun. In twee etappes bereiken we de Gütsch (2.344 meter), waar een aantal glooiende pistes wordt ontsloten. Het is duidelijk dat dit een echte gezinsberg is waar iedereen uit de voeten kan. De pistes zijn breed en strak, en bij het middelstation Nätschen ligt een groot kinderland met een kinderrestaurant. Om weer beneden te komen, ski je over een zeer vlakke, slingerende piste terug naar Andermatt. Tijdens het afdalen, valt ons op dat er een vangrail naast de piste loopt. Het kwartje valt: we skiën hier over de Oberalpstrasse, een verkeersweg naar de gelijknamige bergpas die ‘s winters dient als blauwe piste. Dit betekent dus dat de andere zijde van het skigebied, Sedrun, ‘s winters niet per auto bereikbaar is. Houd hier rekening mee met de aanrijdroute vanuit Nederland, je zult niet de eerste zijn die voor een dichte bergpas staat. We nemen de Gütsch Express terug naar boven en zien dat de berg inmiddels volledig in de zon ligt. Het is duidelijk dat zonliefhebbers hier de rest van de dag ‘gebakken’ zitten.

Skiënd langs de Oberalppass

We skiën verder in de richting van Sedrun. We komen steeds meer in het hooggebergte. Machtige gletsjers verschijnen aan de horizon en in het skigebied is geen boom meer te bekennen. In de verte doemt een bevroren meertje op met wat huisjes. Via de Schneehüenerstock-Flyer, een moderne stoeltjeslift die naar de gelijknamige berg gaat, dalen we af naar de huisjes. Het is de Oberalppas, de bergpas (2.044 m) die het kanton Uri verbindt met Graubünden. Vroeger een plek waar twee culturen met elkaar in aanraking kwamen, nu de plaats van een skiverbinding. Vanaf hier kom je in het skigebied van Sedrun.

Boven op de bergpas staat nog een opvallende verschijning: een heuse vuurtoren. We lopen even naar de informatiezuilen om te begrijpen wat zo’n object hier doet. Het betreft een replica van de oude vuurtoren van Hoek van Holland! We staan hier op een klein uurtje lopen van de plek waar de Rijn officieel ontspringt. De toren is door de gemeente Tujetsch/Sedrun geplaatst om de verbondenheid tussen de oorsprong en de monding van de Rijn (bij Hoek van Holland) te benadrukken. Het was natuurlijk helemaal mooi geweest als Hoek van Holland op zijn beurt een skiberg had gebouwd op het strand. Ach, je kun niet alles hebben.

We nemen de Oberalp-Flyer en skiën verder in de richting van Sedrun. We skiën door verlaten dalletjes met liften die nog steeds naadloos verbonden zijn met de liften en pistes van Andermatt. Wel valt op dat de invloed van Samih Sawiris minder groot wordt. De liftinfrastructuur in dit oostelijke deel van het gebied is duidelijk ouder, maar de pistes doen er niet voor onder. We komen langzaam in wat lager terrein en in de verte doemt eindelijk het dorp Sedrun op. We beseffen hoe langgerekt dit skigebied is, en hoeveel kilometers je eigenlijk aflegt op zo’n dag. Het doet ons denken aan het ook langgerekte skigebied Hochkönig in Oostenrijk, maar dan in het groot en boven de boomgrens.

Het toeren maakt hongerig. Gelukkig zijn er diverse bergrestaurantjes in de skiregio. Wij maken een stop-over bij het gehuchtje Milez, op de dalafdaling naar Sedrun vanaf de Cuolm Val. Hier liggen een handvol rustieke, houten berghutten: het beeld waar Zwitserland zo beroemd om is. Overigens vind je net zulke oude traditionele huisjes in het centrum van Andermatt, dat in schril contrast staat met de moderne buitenring. Lang trekken we niet uit voor de lunch, want we moeten nog wat meters glijden. De skipas is namelijk ook geldig in Disentis, nog een dorpje verderop. Sinds 2019 verbindt de moderne pendelbaan Cuolm da Vi het dorp Sedrun met het skigebied van Disentis 3000, waardoor je er nog 60 kilometer aan pistes bij krijgt.

Trein als alternatief voor skiliften

Om in het skigebied van Disentis te komen moet je een klein stukje met de trein. Die zit bij de skipas inbegrepen en het treinstation ligt naast het dalstation. Deze trein, de Matterhorn Gotthard Bahn, kun je als een soort alternatief voor de belangrijkste skiliften zien. Het spoor volgt netjes het skigebied en ieder dalstation tussen Andermatt en Sedrun is bereikbaar per trein. Wie bijvoorbeeld in Andermatt verblijft en de wat steilere pistes boven de Oberalppas wil mijden, kan in Dieni (vlakbij Sedrun) uitstappen. Zelfs het eerdergenoemde kinderland bij het middelstation Nätschen heeft een eigen treinstation. De vertrek- en aankomsttijden zijn vanaf de piste leesbaar.

Freerideberg: haaks op de Andermatt-Sedrun-pisteketen ligt nog een deelgebied: de 2.961 meter hoge Gemsstock. Deze vrijstaande berg kent slechts een handvol liften en 31 km piste, maar een veelvoud aan off-pistevarianten.

Dat het prettig is om niet de sluitingstijden van de liften in de gaten te moeten houden, merken we als we om 16.00 uur in Disentis aankomen. We hadden ruim de tijd genomen om de uithoeken van het gebied te verkennen, dus we gaan met de trein terug. We nemen plaats in het après-skirijtuig van de Matterhorn Gotthard Bahn. Een groep Amerikanen die halverwege instapt, maakt er dankbaar gebruik van; de gezelligheid wordt nog een half uurtje voortgezet.

Terwijl we de laatste kilometers over een slingerend spoor naar beneden rijden, worden we nog getrakteerd op de verlichte skyline van Andermatt. Iedere bocht opnieuw. Wow. Je ziet vanaf deze hoogte duidelijk het contrast tussen het oorspronkelijke centrumpje en het projectmatige Andermatt Swiss Alps. Beide ‘Andermatten’ zullen de komende jaren steeds dichter naar elkaar toe groeien om uiteindelijk samen te smelten, zoals de skigebieden van Andermatt en Sedrun dat ook deden. Met behoud van identiteit, want één ding kunnen we concluderen: er zijn maar weinig gebieden waar een complete buitenstaander als investeerder zoveel betekend en bereikt heeft als hier.

Weetjes

  • Het project Andermatt Swiss Alps kon worden gerealiseerd door vrijstelling van de zogenaamde Lex Koller-wet. Deze wet regelt dat buitenlanders niet zomaar gronden in Zwitserland mogen kopen. Door de vrijstelling kunnen internationale kopers in Andermatt echter onbeperkt woningvastgoed kopen en ontwikkelen. Ook een wet dat slechts 20 procent van de woningen een ‘tweede woning’ mag zijn, is niet van toepassing op Andermatt.
  • Sinds 2008 is de bevolking van Andermatt gegroeid van 1.200 naar ruim 1.500, waaronder 459 buitenlanders.
  • Voetbaltrainer Louis van Gaal bezit een luxe appartement in de Gotthard Residences, onderdeel van Andermatt Swiss Alps.
  • De originele vuurtoren ‘het Lage Licht’ van Hoek van Holland is te bewonderen in het Maritiem Museum in Rotterdam.

Meer van dit soort verhalen lees je in het boek Sneeuwdromen.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Over enkele weken zijn we weer in Andermatt . De investeringen in het skigebied zijn ongezien, maar ze hadden ook de ambitie om een zeer exclusief VIP resort te worden. The Chedi start, geloof ik, aan 1000€ / nacht 😳. Nu lijkt dat niet zo hard te gaan als gepland en kan de gewone burger er ook nog altijd skiën en verblijven. De pistes op de Gemsstock mogen er ook zijn hoor. Heel leuke top to bottom rood/zwart en flinke kuitenbijters.

*bericht bewerkt door Hupla op 02 feb 2022 10:05

Ja, mooi gebied inderdaad en ook nog snel aan te rijden. Er zijn ook nog plannen voor een lift vanuit Goschenen.
De Gemsstock blijft toch wel het hoogtepunt van Andermatt, aan de andere kant van Andermatt.
Beide afdalingen zijn uitdagend en mooi. Geloof dat ze de Gemsstock op termijn ook met Natchen willen verbinden.

Hoe is de bereikbaarheid van Sedrun? Rij je ook aan via Andermatt of moet je een route helemaal via Chur volgen?

Hoe is de bereikbaarheid van Sedrun? Rij je ook aan via Andermatt of moet je een route helemaal via Chur volgen?

swillem op 02 feb 2022 10:28

In de winter kom je in Sedrun en Disentis alleen via de liften of met de trein vanuit Andermatt. Met de auto moet je de route langs Chur en Laax nemen.

mega-investeerder, maar ook megaprijzen. Ze rekenen makkelijk 90 CHF per dag voor skipas. Spaghetti = 20 CHF (1CHF is bijna 1 EUR)

Voor Zwitserse begrippen is het eten in Andermatt juist heel betaalbaar. Elders in Zwitserland betaal je 30 CHF voor een pizza, in Andermatt 20 o.i.d.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Mooi verslag! Andermatt komt op mijn wish list. Al vaker over nagedacht maar volgend jaar maar eens kijken of we een paar dagen kunnen plannen. Mijn interesse heb je gewekt. In Wengen/Grindelwald heb je ook een trein, geweldig hoe de Zwitsers dat voor elkaar hebben.

Wel leuk, eens een keer geen windmolen!

Andermatt is idd een aanrader. Gemstock:heerlijk! Bij een white-out heb je, door het gebrek aan bomen, wel een probleem. Patsers en proleten heb je tegenwoordig overal .

Interessante aaneensluiting van een aantal (voorheen) verouderde skigebieden. Het deelgebied van de Gemsstock ziet er bijzonder aantrekkelijk uit, zelfs voor mij als pisteskiër.

Daarnaast zijn er toch een aantal minpunten die minder aan bod kwamen tijdens de (schriftelijke) reportage:

  • Het prijsniveau. Een dagkaart evolueert stilaan richting de 100 CHF, wat toch afschrikkend werkt. Dat is toch minder concurrentieel met bepaalde andere (top)gebieden die een dynamische skipasprijs hanteren in Graubünden.
  • De afdalingen rondom Gütsch. Initieel wilde men een directe zwarte piste aanleggen met een (indrukwekkende) besneeuwingsinstallatie, maar om onduidelijke redenen is men van dit idee afgestapt (zuidhelling?). De piste werd (volgens mij) in het eerste seizoen wél gebruikt. De andere pistes tussen Gütsch en de Schneehühnerstock zijn eerder kortere pistes, bedoeld voor de verbinding naar de Oberalppas.
  • De verbindingspiste tussen Andermatt en de Oberalppas is bijzonder vaak gesloten.

@Mathijs! De skipas is niet goedkoop maar vergeleken met andere skigebieden in Zwitserland ook niet extreem duur. Hogere prijzen zijn nu eenmaal Zwitserland eigen. https://www.wintersport.nl/skigebieden/skipasprijzen…

Het klopt dat de pistes op het stukje Andermatt - Schneehühnerstock relatief kort zijn. Daarna valt het weer mee. Als de verbinding dicht is kun je de trein pakken. Die zag ik echt meer als een lift dan als openbaar vervoer.

*bericht bewerkt door Roel op 03 feb 2022 10:59

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Staat bij mij inmiddels best hoog op de wish list. @Mathijs! heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat de skipasprijzen erg hoog liggen (net als wel meer in Zwitersland natuurlijk ;-) maar een voordeel is wel dat je er meer ruimte/rust op de pistes voor terugkrijgt. Of dat het waard is moet iedereen voor zichzelf bepalen denk ik.

*bericht bewerkt door Forza op 21 feb 2022 14:59

Andermatt lijkt me op zich heel mooi, maar wat ik me in dit soort (langgerekte) gebieden afvraag: ben je in de praktijk niet elke dag gewoon naar de verschillende uithoeken aan het skiën (zoals bijv in Hochkönig), zoveel varianten per lift lijken er niet te zijn namelijk…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 Ik heb daar persoonlijk geen moeite mee maar daarmee heb je zeker een punt. Je bent wel best wel even onderweg naar Disentis, dus ik kan me voorstellen dat je een keer speciaal daar gaat skiën en terug bv. met de trein. En 1 of 2 dagen de Gemsstock.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Roel. Dank voor dit artikel. Door de onduidelijkheden mbt het Janssen-vaccin hebben we enkele weken geleden omgeboekt van Sölden (ook mooi, daar niet van) naar Andermatt.
Wat een geweldige bestemming! De sneeuwval op de dag voor aankomst en het mooie weer spelen natuurlijk ook mee maar ook buiten dat heeft Andermatt ook veel te bieden.
Een mooi sneeuwzeker skigebied. Goede liften en gezellige hutjes aan de piste. De pistes tussen Andermatt en Sedrun liggen de hele dag in de zon. Hetzelfde geldt voor Disentis. De trein is leuk voor een keer maar maakt de afstand wel wat groot. Gemsstock kent daarnaast weer wat mooie, meer uitdagende pistes. Geweldig!
Maar ook het oude dorpje was erg gezellig. Geen uitbundige après-ski, wel gezellige bars en restaurants. Zeer verschillend ook, van pizza tot gezellig tafelen met goede (Zwitserse) wijn.
Andermatt is bijna helemaal via de snelweg te bereiken en bovendien niet ver (870km vanaf Utrecht). Hierdoor ook een optie voor een short trip.
Wij hebben er in ieder geval van genoten.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie