Betonharde pistes na regen, wanneer worden deze weer skibaar?

Rogier op 22 januari 2024· bewerkt op 23 januari 2024· 19 reacties

Tegen echt ijs is heel weinig te doen
Tegen echt ijs is heel weinig te doen

Een terugkerend beeld in de reisverslagen van de afgelopen dagen. Perfecte pistes op hoogte en zeker later in de middag betonharde pistes lager in het dal. De regen die we dit seizoen hebben gehad maakt de sneeuw zeer hard. Om lekker te kunnen skiën op deze ijzige sneeuw heb je een flinke dosis techniek en vlijmscherpe staalkanten nodig, lekker is anders. Hoe ontstaan deze ijsplaten, en wordt dit ooit nog lekkere sneeuw?

Wat gebeurt er?

Sneeuw is geen ijs, maar sneeuw kan wel ijs worden. Dat gebeurt als de lucht tussen de ijskristallen verdwijnt. Hoe compacter de sneeuw, hoe harder de sneeuw wordt. Vergelijk het met een sneeuwbal. Hoe harder je deze samendrukt, hoe harder deze wordt. Een andere manier waarop sneeuw compacter wordt, is als er water bijkomt. Dit kan komen door dooi, vaak heel geleidelijk, of door regen wat vaak veel sneller gaat. Dit water vult de tussenruimtes tussen de sneeuwkristallen en maakt de sneeuw compact. Als deze sneeuw dan opvriest, komt dit afhankelijk van de hoeveelheid vocht en lucht in de sneeuw steeds dichter in de buurt van echt waterijs.

Betonharde sneeuw

Bij de situaties die we deze winter vaak hebben gezien, volgt er na een periode met relatief zacht weer en neerslag een koude periode. De sneeuw die vol met water zit vriest dan keihard op. Soms lijkt het wel ijs. 's Ochtends, nadat de pistenbully’s langs zijn geweest gaat het nog wel, maar als na een dag van schrapende skiërs de toplaag eraf is, wordt het best moeilijk skiën. Kan dit nog goedkomen en zo ja, hoe?

Geen makkelijk antwoord?

Het antwoord op deze vraag is niet heel eenvoudig, want er spelen allerlei variabelen mee. Zoals hierboven al geschetst, hangt het er heel erg vanaf of we het nog over sneeuw hebben of dat het echt ijs is geworden.

Echt ijs: geen oplossingen

Als het echt waterijs is geworden, is er niets meer aan te doen. Dat wordt nooit meer lekker skibaar. Maar gelukkig gebeurt dit op de pistes zelden. Wat skiërs en snowboarders vaak ijs noemen, is gewoon betonharde sneeuw.

Oplossing: warmte en zon

Als de toplaag van deze harde sneeuw smelt, wordt deze weer lekker skibaar omdat je staalkanten meer grip hebben. Dit is trouwens precies wat we in het voorjaar vaak meemaken: betonharde pistes die 's ochtends zijn opgevroren en die, net als de zon erop staat, heerlijk te skiën zijn. Ook dan is de sneeuw ‘s ochtends hard opgevroren, maar dan is het zelden zo koud als afgelopen weekend en staat de zon meer op de pistes, waardoor je niet dezelfde harde sneeuw als nu houdt.

De frees zorgt ervoor dat de harde sneeuw beter skibaar wordt
De frees zorgt ervoor dat de harde sneeuw beter skibaar wordt

Oplossing: pistenbully’s

Ook pistenbully’s lukt het behoorlijk aardig om betonharde sneeuw om te zetten naar skibare sneeuw. De ‘hakselaar’, de frees, die achter de pistenbully’s hangt, kan door harde sneeuw heen breken, en met speciale instellingen blijven de brokken harde sneeuw/ijs langer in deze ‘hakmolen’ waardoor deze goed vermalen worden. Meerdere passages van pistenbully’s zorgen voor een steeds betere piste. Een week na de combinatie regen/kou zullen de pistes zachter zijn dan de eerste dagen, simpelweg door het vele freeswerk.

Verse sneeuw is de oplossing voor alles

De mooiste oplossing is natuurlijk verse sneeuw. Verse sneeuw zorgt voor zachte pistes en is natuurlijk de best skiënde sneeuw. Dus met een laag verse sneeuw heb je ook geen last meer van die betonharde pistes. De eerste dag na de verse sneeuw of tijdens de sneeuwval kan dit nog best lastige sneeuw opleveren, waarbij je hopen sneeuw krijgt tussen de ‘ijsplaten’. Dat is zeker niet ieders pakkie an. Maar wees gerust, na een passage van de pistenbully zal alles er perfect bijliggen. Door wederom het freeswerk zal de verse sneeuw goed mengen met de harde sneeuw en zal deze prettiger skibaar worden. Ook blijft verse sneeuw beter op de harde ‘plakken’ dan veel mensen denken, het zijn vooral de skiërs en boarders die deze sneeuw er de eerste dagen vanaf schrapen.

Eenmaal ontdooit is harde sneeuw heel fijn skiën
Eenmaal ontdooit is harde sneeuw heel fijn skiën

Rustiger gebied

Een andere oplossing is het zoeken van rustige pistes of een rustiger gebied. Vaak is namelijk de toplaag van sneeuw behoorlijk goed, zeker als deze net geprepareerd is. Deze wordt echter steeds ijziger als er veel wintersporters overheen gaan. En hoe ijziger het wordt, hoe meer er geschraapt wordt door skiërs en boarders waardoor het steeds ijziger en ijziger wordt. Kortom, als je op rustige pistes blijft, zul je dit probleem minder hebben.

Oppassen in off-piste terrein

Nog even een waarschuwing: betonharde pistes in een skigebied zijn niet leuk en potentieel gevaarlijk omdat veel skiërs en boarders hun snelheid en remtechniek niet helemaal onder controle hebben. Ook kun je net wat verder doorglijden dan je gewend bent bij een val. Maar off-piste is harde sneeuw echt levensgevaarlijk. Een helling die je in de zachte sneeuw probleemloos doet, kan letterlijk levensgevaarlijk worden als de sneeuw hard is. Hou daar rekening mee als je na regen off-piste gaat.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Tegenwoordig hebben meerdere snowboardmerken magnetraction, een soort karteling van het mes. Dit helpt wel voor een betere grip op ijzige pistes. Is deze techniek eigenlijk op ski’s toegepast of werkt dat niet omdat een ski een stuk smaller is?

Met de juiste ski is dit geen probleem 😃
Teveel brede ski’s onder de voeten tegenwoordig.

Tegenwoordig hebben meerdere snowboardmerken magnetraction, een soort karteling van het mes. Dit helpt wel voor een betere grip op ijzige pistes. Is deze techniek eigenlijk op ski’s toegepast of werkt dat niet omdat een ski een stuk smaller is?

Yokey op 23 jan 2024 09:52

Ja ik vind het ook heerlijk, magnetraction onder m’n board. Al valt of staat het ook dan nog hoofdzakelijk met techniek. Met te weinig druk ga je ook met magnetraction niets klaarspelen op spijkerharde pistes. Snelheid houden en goed je kanten gebruiken is het devies.

Born to Ride

Ik hou er wel van betonharde pistes …

Wel als eens gevallen en met dank aan een goed skipak rook enkel het skipak, verbrand .
Shuift akelig door dan …

Met de juiste ski is dit geen probleem 😃
Teveel brede ski’s onder de voeten tegenwoordig.

loe op 23 jan 2024 09:59

Teveel veel te korte ski’s onder de voeten tegenwoordig…

Afgelopen weekend deze omstandigheden nog meegemaakt in Lermoos: donderdag lichte regen (je merkte amper dat het regende) en temperaturen ruim boven nul. 's Nachts ging het vriezen en toen ik vrijdag het laatste stukje over een redelijk steile rode piste afdaalde, was het ineens einde verhaal. Mijn ervaring en techniek zijn normaal voldoende om hiermee om te gaan, maar één stukje piste bleek compleet blauw ijs te zijn onder een flinterdun “camouflagelaagje”. Ondanks dat ik bedacht was op deze omstandigheden, was er geen houden meer aan en een gedeukt ego en pijnlijke duim waren het gevolg.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Mijn ervaring en techniek zijn normaal voldoende om hiermee om te gaan, maar één stukje piste bleek compleet blauw ijs te zijn onder een flinterdun “camouflagelaagje”. Ondanks dat ik bedacht was op deze omstandigheden, was er geen houden meer aan en een gedeukt ego en pijnlijke duim waren het gevolg.

Snowy1970 op 23 jan 2024 10:55

IJs doe je niets aan inderdaad. Ik hoop dat je skiduim goed herstelt, naar mijn ervaring kunnen dat slepende blessures zijn.

Interessant artikel, thanks Rogier!

Mijn ervaring en techniek zijn normaal voldoende om hiermee om te gaan, maar één stukje piste bleek compleet blauw ijs te zijn onder een flinterdun “camouflagelaagje”. Ondanks dat ik bedacht was op deze omstandigheden, was er geen houden meer aan en een gedeukt ego en pijnlijke duim waren het gevolg.

Snowy1970 op 23 jan 2024 10:55

IJs doe je niets aan inderdaad. Ik hoop dat je skiduim goed herstelt, naar mijn ervaring kunnen dat slepende blessures zijn.

Bacchus op 23 jan 2024 11:59

In Crans-Montana 25 jaar geleden op ijs onderuit gegaan en op m’n stok geland waardoor het bandje van m’n stok m’n duim dusdanig oprekte dat er een stukje bot aan de binnenkant afgebroken is. Sindsdien doe ik ook op de piste nooit meer de bandjes van mn skistok om de pols.

Vorige week stonden in Ischgl de sneeuwkanonnen volop te blazen op de onderste pistes na de lichte regen in het dal op donderdagavond. Dat heeft de pistes heel veel goed gedaan

*bericht bewerkt door bram82 op 23 jan 2024 12:38

Mooi artikel, niks mis met een harde piste maar alles mis met een ijsplaat.

Bla, bla, bla.

Dank voor de toelichting! Dit type artikels zijn blijvend interessant.

Het is o zo hard genieten.

Ik heb de betonharde pistes afgelopen weekend mogen ervaren in Montafon. De rode dalafdaling bijvoorbeeld naar Schruns was wit maar maar dat was ook het enige. Door de hevige regenval vorige week was deze veranderd in 1 grote ijsplaat. Eerlijk gezegd heb ik het nog nooit zo extreem meegemaakt. Ik ben ook geen geweldige skiër, geef mij zelf hooguit een 6je. Maar ik was blij dat ik heelhuids beneden was. Eigenlijk zou men real-time aan moeten geven, deze piste nu alleen voor ver gevorderde skiërs. Ook hogerop verijsde pistes maar doordat hier meer sneeuw overheen lag wel beter te doen. Gevoelsmatig toch veel ambulances voorbij zien rijden, helicopters op de piste, zelfs 2 naast elkaar en ongelukkige skiërs die in een banaantje lagen.

Afgelopen dagen in Zillertal Arena verbleven. Een aantal pistes waren zeer hard en ijzig wat voor veel skiërs duidelijk problematisch was. Vooral de zwarte verbindingspiste tussen Gerlos en Konigleiten lag zo bij.

Messcherpe kanten en een goede dosis techniek (met name de houding gaat bij veel skiërs verloren wanneer pistes er zo bijliggen) zorgen m.i. voor uitdagende condities en ik kan het daarom best waarderen.

Sportieve groet, Luuk
k heb de betonharde pistes afgelopen weekend mogen ervaren in Montafon. § Terdi op 23 jan 2024 13:52

Ik ook, vond ze nog wel ok, uiteraard wel met scherpe kanten.
Ze was trouwens een tijdje afgesloten (toch het onderste deel vanaf het middenstation)

Afgelopen weekend in Skiwelt ook veel harde pistes. Interessant artikel (daardoor).

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Vanaf zaterdag weekje in Les Menuires, ben heel erg benieuwd hoe alles er bij ligt. Als de hoeveelheden regen hier op de site uitgekomen zijn is er best wat water over de pistes <2300 meter gegaan de laatste week.

Vanaf zaterdag weekje in Les Menuires, ben heel erg benieuwd hoe alles er bij ligt. Als de hoeveelheden regen hier op de site uitgekomen zijn is er best wat water over de pistes <2300 meter gegaan de laatste week.

Thehenk op 23 jan 2024 15:59

Ga je het ons laten weten?
Ik ben ook benieuwd. Op de webcams leek het mee te vallen. Toch vrij snel weer sneeuw over de regen gevallen.
Enne… ook als de grens van goede sneeuw op 2300m ligt, kun je daar en in valtho nog heel veel doen, zeker omdat het nog geen schoolvakantie is.

k heb de betonharde pistes afgelopen weekend mogen ervaren in Montafon. § Terdi op 23 jan 2024 13:52

Ik ook, vond ze nog wel ok, uiteraard wel met scherpe kanten.
Ze was trouwens een tijdje afgesloten (toch het onderste deel vanaf het middenstation)

loe op 23 jan 2024 14:50

Ja, rode piste 1D, die was afgelopen vrijdag de hele dag open. Ik heb toen de dalafdaling gemaakt na 16:00 uur. Hogerop waren de pistes beter te doen hoor, vooral dat gedeelte op de Grasjoch. Maar goed, daar zit je tussen de 2000 en de 2400 meter. Nova gedeelte bovenin was ook goed, alleen de dalafdaling naar Gaschurn 60C was behoorlijk ijzig maar niet zo slecht als 1D.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie