Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Grootse plannen voor Sankt Johann in Tirol

Henri op 13 oktober 2022· 17 reacties

Sankt Johann in Tirol
Sankt Johann in Tirol

Na een slopende overnamesoap lijkt de rust in Sankt Johann in Tirol wedergekeerd. Het skigebied hoopt de turbulente periode nu definitief achter zich te laten en kijkt nu met nieuwe eigenaren vooruit met grootse plannen. Ruim 60 miljoen euro wil het skigebied investeren door een omvangrijke herstructurering en skiliftvernieuwingen. In dit blog bespreek ik de overnameperikelen en alle geplande projecten van de nieuwe eigenaren.

Onrustig einde SkiStar tijdperk

In 2016 nam het Zweedse bedrijf SkiStar het Tiroolse skigebied over. SkiStar is een van de grote spelers in Scandinavië met bekende skigebieden als Åre, Trysil, Sälen, Hemsedal en Vemdalen. Na een jarenlange stilstand in het gebied begon SkiStar met een flinke investering door de twee Eichenhoflifte compleet te vernieuwen. Na enkele jaren wilde de eigenaar zich echter terugtrekken en zich weer enkel op de Scandinavische markt gaan richten. Het lukte SkiStar in Oostenrijk namelijk niet om dezelfde klantrelatie op te bouwen als in de Scandinavische skigebieden.

Al snel kwam de welbekende Schultz Gruppe in beeld voor een overname. De overname, inclusief geplande investeringen, leek in mei 2021 vrij snel in kannen en kruiken, maar in de maanden daarna ontstond er een conflict en weigerde de raad van toezicht van de Bergbahnen de verkoop aan de Schultz Gruppe goed te keuren. Nadat lokale ondernemers in november nog bezorgdheid hadden geuit over een eventuele (tijdelijke) sluiting van het skigebied kwam gelukkig snel daarna het nieuws dat de eerste skiliften begin december gewoon volgens plan zouden openen.

De door SkiStar gebouwde Eichenhof gondel
De door SkiStar gebouwde Eichenhof gondel

Overname door drie partijen

Net voor de jaarwisseling werd duidelijk dat drie partijen (Marbach Immobilien, Pletzer Gruppe en Autobus Oberbayern) de meerderheid van de aandelen (68%) die SkiStar bezat gezamenlijk wilden overnemen. In januari was de deal met de partijen (onder de naam St. Johanner Bergbahnen Beteiligungs-Gesellschaft) rond. De mede-eigenaren van het skigebied, de gemeente Sankt Johann en de lokale VVV, zijn tevreden met de overname door de lokale investeerdersgroep.

Hoe nu verder?

Met de komst van de nieuwe eigenaren is men natuurlijk benieuwd naar de visie en de geplande investeringen. In juni kwamen er concrete plannen op tafel voor het skigebied Sankt Johann in Tirol. Door de grotendeels verouderde liftinfrastructuur zou men maar liefst 60 miljoen euro moeten investeren.

Voor alle liften (m.u.v. de Eichenhoflifte) volgt er in de komende jaren een verplichte revisie. Deze opgave is lastig. Het vinden van ondernemingen die deze revisies kunnen uitvoeren is momenteel bijzonder lastig en daarnaast gaat het om grote bedragen die het skigebied moet uitgeven. Na deze uitgaven zijn de liften weliswaar in orde, maar veel langer dan 10 tot 15 jaar kunnen deze skiliften uit de jaren 80 niet meer draaien, waardoor er binnen afzienbare tijd wederom een enorm bedrag op tafel moet worden gelegd voor nieuwbouw.

Verouderde Harschbichlbahn

Op de website van de Harschbichlalm kun je interessante historische beelden van het skigebied vinden, o.a. van de oude Harschbichlbahn.

Voor de Harschbichlbahn, de hoofdlift van het skigebied, wordt deze revisie langzamerhand een probleempunt. De gondel verving in 1987 een treintje vanuit het dal en een pendelbaan die vanaf het middelstation naar de top van de Harschbichl op 1604 meter hoogte liep. De 35 jaar oude lift wordt van alle skiliften in het gebied het meeste gebruikt, maar heeft nu een dringende omvangrijke revisie nodig. Voor de sanering zou het skigebied diep in de buidel moeten tasten; de kosten worden geraamd op ongeveer 6 miljoen euro. De gondel zou er dan weer een tijdje tegenaan kunnen, maar het skigebied heeft dan nog steeds een oude en relatief capaciteitszwakke lift als belangrijkste schakel van het gebied.

Een complete nieuwbouw van de Harschbichlbahn is dus een logische, maar pijnlijk dure stap. Ongeveer de helft van het te investeren bedrag (zo’n 25 tot 30 miljoen euro) moet in de vernieuwing van de Harschbichlbahn worden gestoken. Op dit moment lijkt dit project voorrang te krijgen, dus het kan zijn dat we binnenkort meer over een nieuwe gondel kunnen lezen.

In het rood de liften die zijn/worden verwijderd, in oranje de liften die moeten worden vernieuwd/gereviseerd en rechts de nieuwe geplande piste in Oberndorf
In het rood de liften die zijn/worden verwijderd, in oranje de liften die moeten worden vernieuwd/gereviseerd en rechts de nieuwe geplande piste in Oberndorf

Andere vernieuwingen

Het project om de oude tweezitter Jodlalm te vervangen (een investering van ongeveer 12 miljoen euro) door een moderne stoeltjeslift had eigenlijk voorrang, maar door het probleem met de Harschbichlbahn wordt dit project nog even uitgesteld. Binnenkort wordt de lift voor een bedrag van 1 miljoen euro gereviseerd. Aan de andere kant van het gebied in Oberndorf moet de 4-persoons stoeltjeslift Penzing ook worden vernieuwd. Of het hier om een grondige revisie of een complete nieuwbouw zal gaan is nog niet helemaal zeker.

In Oberndorf moet er daarnaast ook nog een nieuwe piste komen. Op dit moment heb je de keuze tussen een lange zwarte piste en een blauwe piste die voornamelijk bestaat uit een lang pad richting de Tauwiesen sleeplift. De nieuwe piste moet bij het bergstation van de Tauwiesen sleeplift uitkomen. Natuurlijk zijn er eerst de vergunningen en toestemmingen van de betreffende grondeigenaren nodig.

Nog een nieuwtje is dat de topmoderne Eichenhoflifte binnenkort op volle capaciteit moeten gaan draaien. De aankoop van nieuwe zetels voor de Eichenhof II stoeltjeslift zorgt ervoor dat de capaciteit van 2.000 naar 2.400 personen per uur stijgt. Een laatste vernieuwing is de uitbouw van de besneeuwing vanaf Schneiderberg (rode 2b) naar het dalstation van de Harschbichlbahn.

null

Het einde voor de Hochfeld stoeltjesliften

Door de onzekere coronawinter en de bijkomende besparingsmaatregelen waren de twee Hochfeldliften afgelopen seizoen nauwelijks open, maar het ziet ernaar uit dat ze voorgoed gesloten zullen blijven. Ook voor deze liften is een revisie nodig, maar omdat de liften maar weinig worden bezocht is dit niet meer rendabel. Het kinderland bij de Hochfeldlift zal in de toekomst ook zeer waarschijnlijk niet meer worden geprepareerd en besneeuwd en is dus vrij zeker verleden tijd.

De Hochfeld II is weliswaar ideaal beginnersterrein, maar met een vernieuwing van de Harschbichlbahn zou deze lift zonder problemen kunnen worden verwijderd. De Hochfeld I stoeltjeslift heeft echter wel een nuttige functie. De oldtimer vormt namelijk een toegang tot het skigebied voor enkele hotels. Als mogelijke oplossing voor het wegvallen van deze stoeltjeslift wordt er gesproken over de bouw van een lopende band vanaf de parkeerplaats richting het dalstation van de Harschbichlbahn.

Nog even geduld

Voor het overzicht hier nog even alle plannen op een rijtje:

  • Vernieuwing Harschbichl gondel (prioriteit)
  • Vernieuwing/revisie Jodlalm stoeltjeslift
  • Vernieuwing/revisie Penzing stoeltjeslift
  • Nieuwe piste van Penzing dalstation naar Oberndorf
  • Verhoging capaciteit Eichenhoflifte
  • Uitbouw besneeuwingsnetwerk
  • Ontmanteling Hochfeld I & II stoeltjesliften
  • Mogelijke bouw lopende band

Het kostenplaatje voor alle plannen inclusief de bouw van nieuwe pistes, plaatsing van sneeuwkanonnen en een nieuwe parkeergarage wordt geraamd op zo’n 60 miljoen euro. Naast deze investeringen in het skigebied zijn er volgens de nieuwe eigenaren ongeveer 1.000 bedden extra nodig in het dorp. De nieuwe eigenaren plannen daarom ook om twee hotels te bouwen met een kostenplaatje van nog eens 40 miljoen euro.

Het skigebied sluit doorgaans als een van de eersten in de regio, maar aankomend seizoen zullen de skiliften twee weken langer draaien. Na Tweede Paasdag (10 april 2023) eindigt het seizoen voor Sankt Johann in Tirol. Na het winterseizoen zal het naar alle waarschijnlijkheid nog rustig blijven. De eerste grote werkzaamheden zullen op zijn vroegst in 2024 worden uitgevoerd.

Bronnen: meinbezirk.at, tt.com, kitzanzeiger.at

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Goed artikel Henri! Afgelopen jaar was dit een maand lang mijn huis gebiedje. Erg leuk gebied met goede afwisseling en voor de beperkte hoogte toch nog behoorlijk lange afdalingen mogelijk van bijna 1000hm.
Hoop wel dat ze die Jodlalm vervangen en niet reviseren, wat een lanceerplatform is me dat🤣

Ook de nieuwe geplande piste is een absolute verbetering, die blauwe sluit niet lekker aan waardoor je altijd dat vervelende slepertje moet nemen en veel moet prikken op die vlakke paden. De zwarte naar Oberndorf als alternatief is overigens vrij simpel dus die rood maken zou al schelen zodat mensen deze niet mijden, heerlijke piste trouwens!

Leuk en duidelijk verhaal. Goed om te zien dat er weer vooruit gekeken wordt in dit gebied…

*bericht bewerkt door MiKeZZa op 13 okt 2022 10:03

Inderdaad goed om te lezen! Paar jaar geleden met de krokus geweest. Gebied heeft ons in positieve zin verrast: veel uitgestrekter dan het op het kaartje lijkt. En door de overwegend noordelijke ligging, veel meer en betere sneeuw dan je op basis van de hoogte zou verwachten. Enige minpunt waren inderdaad de rijen 's ochtends bij die Harschbichlbaan. Maar goed, langer dan 20-30 minuten was het niet en dan kon je de rest van de dag ook zonder oponthoud skiën. Wel jammer dat de Hochfeld 2SB niet meer bestaat. Dat was echt een fantastische rode knalpiste. Maar als klein gebied met veel verouderde liften moet je keuzes maken.

*bericht bewerkt door 77steve op 13 okt 2022 11:50

Ben benieuwd of dit gebied uiteindelijk levensvatbaar wordt/blijft. Het heeft veel concurrentie van grote jongens als Saalbach, Kitzbuhel en SkiWelt.

Zijn er nog plannen om St. Johann te verbinden met de Kitzbuhler Horn?

Ben benieuwd of dit gebied uiteindelijk levensvatbaar wordt/blijft. Het heeft veel concurrentie van grote jongens als Saalbach, Kitzbuhel en SkiWelt.

Zijn er nog plannen om St. Johann te verbinden met de Kitzbuhler Horn?

Daan. op 13 okt 2022 13:04

Enig idee hoe zo’n verbinding er uit zou moeten zien? Lijkt op de kaart best wel steil terrein te zijn dat beide gebieden scheidt. Hemelsbreed lijkt het niet ver uit elkaar te liggen, dus een verbinding klinkt logisch en zou een interessant gebied op kunnen leveren. Valt Kitzbuhler Horn gewoon onder het skigebied van Kitzbuhel trouwens?

Een 3S of EUB zonde piste kan altijd op die verbinding. Met pisten lijkt mij een verbinding oostenlijk van de gipfel het meest realistisch. Dan zijn zeker drie liften nodig.

Ja, als ik naar de map kijk valt KH onder Kitzbuhel.

Wat betaald de gemeenschap in zulke plannen?

Ben benieuwd of dit gebied uiteindelijk levensvatbaar wordt/blijft. Het heeft veel concurrentie van grote jongens als Saalbach, Kitzbuhel en SkiWelt.

Zijn er nog plannen om St. Johann te verbinden met de Kitzbuhler Horn?

Daan. op 13 okt 2022 13:04

Ik dacht hetzelfde. Deze investering lijkt wel het aanleggen van een compleet nieuw skigebied. Terwijl alle grote jongens om de hoek liggen.

''Powder to the people''

Ben benieuwd of dit gebied uiteindelijk levensvatbaar wordt/blijft. Het heeft veel concurrentie van grote jongens als Saalbach, Kitzbuhel en SkiWelt.

Zijn er nog plannen om St. Johann te verbinden met de Kitzbuhler Horn?

Daan. op 13 okt 2022 13:04

Enig idee hoe zo’n verbinding er uit zou moeten zien? Lijkt op de kaart best wel steil terrein te zijn dat beide gebieden scheidt. Hemelsbreed lijkt het niet ver uit elkaar te liggen, dus een verbinding klinkt logisch en zou een interessant gebied op kunnen leveren. Valt Kitzbuhler Horn gewoon onder het skigebied van Kitzbuhel trouwens?

Patrick1980 op 13 okt 2022 19:30

Ja. Alleen is het niet verbonden. Je moet je dus per skibus oid verplaatsen van de kitzbuhler horn naar de hahnenkamm lift.

Voor kitzbuhel voegt een verbinding met st johan niet echt veel toe volgens mij.

Ik zou verwachten dat ze dan eerder westendorf “hard” verbinden met kitzbuhel/kirchberg om een megagebied te creeeren.

Dat gaat nu nog via een 4 minuten skibus reis en die geweldige KI west

Totales Vollidiot

Ben benieuwd of dit gebied uiteindelijk levensvatbaar wordt/blijft. Het heeft veel concurrentie van grote jongens als Saalbach, Kitzbuhel en SkiWelt.

Zijn er nog plannen om St. Johann te verbinden met de Kitzbuhler Horn?

Daan. op 13 okt 2022 13:04

Ik dacht hetzelfde. Deze investering lijkt wel het aanleggen van een compleet nieuw skigebied. Terwijl alle grote jongens om de hoek liggen.

AMONIVES op 14 okt 2022 08:11

Toch zag Schultz er wel brood in… Of zou dat een tactische zet zijn geweest om ergens een voet tussen de deur te krijgen?

Deze winter met onze grote groep in Kirchdorf, op 20 minuten rijden van zowel SkiWelt als KitzSki. 2 gebieden waar we bekend mee zijn en voor iedereen van onze groep voldoende te doen is. Maarrr… St. Johann is slechts 10 minuten rijden. Hier zijn we nog nooit geweest, maar ik ben er zelf wel benieuwd naar. Is dit volgens jullie de moeite waard? Een aantal zoeken wel uitdaging, sommigen wat minder. Kun je hier prima een dag doorbrengen of misschien wel langer? Is het de moeite waard om een SuperSkiCard aan te schaffen om hier naartoe te gaan, of zijn er nog andere opties?

*bericht bewerkt door Stanro op 14 okt 2022 15:11

Ik zou zeker de superskicard doen, dan kun je in ieder geval skiwelt, Kirchberg doen.
Fieberbrunn (en dus Saalbach etc) ligt ook op rijafstand. Die zou ik zeker meepakken.

Totales Vollidiot

Deze winter met onze grote groep in Kirchdorf, op 20 minuten rijden van zowel SkiWelt als KitzSki. 2 gebieden waar we bekend mee zijn en voor iedereen van onze groep voldoende te doen is. Maarrr… St. Johann is slechts 10 minuten rijden. Hier zijn we nog nooit geweest, maar ik ben er zelf wel benieuwd naar. Is dit volgens jullie de moeite waard? Een aantal zoeken wel uitdaging, sommigen wat minder. Kun je hier prima een dag doorbrengen of misschien wel langer? Is het de moeite waard om een SuperSkiCard aan te schaffen om hier naartoe te gaan, of zijn er nog andere opties?

Stanro op 14 okt 2022 15:11

Zou ik absoluut doen (met SuperSkiCard idd)! St Johann is echt wel een leuk gebied(je) waar je je met gemak een dag kunt vermaken. De pistes bovenin en aan de kant van Oberndorf zijn wat uitdagender. Voordeel is dat er weinig echt korte pistes en veel verschillende combinaties kunt maken. De sneeuw en preparatie is over het algemeen goed en de restaurants uitstekend!

13 restaurants op ruim 40km piste, gelijk de reden waarom het bij de lokale bevolking zo populair is en waarom ze dus ondanks concurrentie van grotere gebieden zo veel geld kunnen investeren.

Ik zou gewoon met de tijd meegaan, alle liften opdoeken en 36 padelbanen omhoog leggen…

Ik zou zeker de superskicard doen, dan kun je in ieder geval skiwelt, Kirchberg doen.
Fieberbrunn (en dus Saalbach etc) ligt ook op rijafstand. Die zou ik zeker meepakken.

Kdtl op 14 okt 2022 15:18

Wij kunnen ons normaal gesproken prima een week vermaken in één skigebied. Dat we nu bij zowel SkiWelt, KitzSki als St. Johann zitten is al een luxe, Saalbach er ook nog bij lijkt me wel overkill voor een week. Maar een SuperSkiCard zal het wel worden voor de meesten, dan wil ik St. Johann ook wel gaan ontdekken.

Zojuist hier gesproken met een medewerker van het skigebied en die wist me te vertellen dat ze ook bekijken of de Jodlalm geheel kan vervallen. Het plan is dan om de afdaling vanaf daar naar St Johann geheel te besneeuwen met kunst sneeuw, zodat meen vanuit het dal met de nieuwe EUB omhoog kan.

Wat een investeringen in een gebiedje op deze hoogte (660-1604m). Wellicht kan de oostelijke ligging met veel hellingen op het noorden het skitijdperk nog een tijdje rekken maar over een jaar of 20 zal het hier toch penibel worden vrees ik.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Plaats een reactie